Kommunalrådet: "Blir på bekostnad av orter längst ut"

Flera landsbygdsorter i kommunen kan komma att förlora sin kollektivtrafik. Norrköpings kommun är dock inte nöjd med Östgötatrafikens förslag.

Flera landsbygdslinjer försvinner i det förslag Östgötatrafiken lämnat till Norrköpings kommun. Kommunen är dock inte nöjd med det förslaget.

Flera landsbygdslinjer försvinner i det förslag Östgötatrafiken lämnat till Norrköpings kommun. Kommunen är dock inte nöjd med det förslaget.

Foto: Jeppe Gustafsson

Norrköping2020-05-31 10:00

– Nej, på det stora hela tycker vi inte att förslaget är bra. Det innebär bland annat att våra kostnader för skolskjutsar skulle öka med en miljon kronor, säger Karin Jonsson (C), politiskt ansvarig för landsbygdsfrågor i Norrköpings kommun.

Just nu pågår arbetet med att se över kollektivtrafiken på Norrköpings landsbygd för ny trafikstart 2022. Det har utmynnat i ett trafikeringsförslag, signerat Östgötatrafiken. Anledningen är bland annat att det nuvarande avtalet för kollektivtrafiken går ut och ska upphandlas på nytt.

I korta drag innebär förslaget att orter som Krokek, Östra Husby, Norsholm, Kimstad och Skärblacka får en utökad linjetrafik, eftersom orterna räknas som "starka stråk".

Samtidigt blir andra orter, som har ett lågt resandeunderlag, helt utan vanliga bussturer när sju linjer utgår. Det handlar om Simonstorp, Graversfors, Skriketorp, Kvarsebo, Kuddby, Vånga och Skärkind – som i stället föreslås få så kallad närtrafik. Den kan beställas från adresser som har mer än två kilometer till närmaste hållplats.

Men Norrköpings kommun, som har fått möjlighet att yttra sig över förslaget, är inte nöjd. Kommunstyrelsen konstaterar i sitt yttrande, som grundar sig på tjänstemannautredningar, att förslaget innebär att kommunens översiktsplan påverkas negativt. En översiktsplan där bland annat Vånga, Simonstorp och Kvarsebo klassificeras som prioriterade landsbygdsorter.

– Det positiva är att man utvecklar trafiken på vissa orter, men det blir dessvärre på bekostnad av de orter som ligger längst ut. När det gäller exempelvis Simonstorp, påverkar det också skolskjutsarna, vilket gör att vi måste upphandla. Det ökar kostnaderna, säger Karin Jonsson.

Hon säger också att landsbygdsorterna i kommunen generellt är populära bostadsorter. Det är där folkmängden ökar.

– När det gäller Vånga har vi från kommunens sida också satsat mycket, bland annat på en ny skolmatsal. Och vi vet att det där finns en mycket aktiv utvecklingsgrupp, som jobbar för orten.

Samtidigt säger Karin Jonsson att alternativet med närtrafik ofta fungerar väldigt bra. Men inte när det gäller pendling.

– Då måste det finnas några turer på morgonen och några på kvällen. Det är så vi vill se det från kommunens sida och det är också från kollektivtrafiken som vi utgått när vi har gjort vår översiktsplan. Tar man bort hållplatser, ja, då behöver vi arbeta om den.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!