Kommunen vill inte betala - säger sig ha bevis på fusk

Tvisten mellan hemtjänstföretaget Genuin omsorg och Norrköpings kommun fortsätter. Kommunen bestrider nu företagets krav på kompensation för de ekonomiska förlusterna i samband med att avtalet sades upp.

Det var i februari förra året som Norrköpings kommun med omedelbar verkan sa upp avtalet med det privata hemtjänstföretaget, som man ansåg tog betalt för arbete som aldrig utförts.

Det var i februari förra året som Norrköpings kommun med omedelbar verkan sa upp avtalet med det privata hemtjänstföretaget, som man ansåg tog betalt för arbete som aldrig utförts.

Foto: Calle Slättengren

Norrköping2021-02-02 07:05

Det var i februari 2020 som kommunen bröt avtalet med den privata hemtjänstutföraren Genuin omsorg med omedelbar verkan. Anledningen var att kommunen ansåg att företaget tagit betalt för arbete som aldrig hade utförts.

Kommunen menade att hemtjänstpersonalen manuellt ändrat in- och utloggningen hos enskilda brukare och därmed fått det att se ut som att de varit på plats fler timmar än vad de egentligen varit. Detta ska enligt kommunen ha skett systematiskt.

Kommunen har nu gått igenom merparten av brukarna och presenterar i en inlaga till tingsrätten ett flertal konkreta fall av tidsfusk.

– Vi redogör för hur vi anser oss ha haft rätt att säga upp avtalet, då företaget systematiskt tagit betalt för mer arbete än de har utfört, säger stadsjurist Maria Norman.

Det var i februari förra året som Norrköpings kommun med omedelbar verkan sa upp avtalet med det privata hemtjänstföretaget, som man ansåg tog betalt för arbete som aldrig utförts.
Det var i februari förra året som Norrköpings kommun med omedelbar verkan sa upp avtalet med det privata hemtjänstföretaget, som man ansåg tog betalt för arbete som aldrig utförts.

Företaget polisanmäldes också av kommunen, men Genuin omsorg nekade bestämt till att det skulle ha skett något fusk med tidrapporteringen och tog hjälp av en advokat.

I mars 2020 svarade företaget med att kräva kommunen på ett skadestånd, motsvarande runt fem miljoner kronor, grundat på att avtalet sades upp utan uppsägningstid. Men inget hände från kommunens sida och företaget tröttnade på att vänta.

I november lämnade de in en stämningsansökan mot Norrköpings kommun till tingsrätten med ett skadeståndskrav på drygt 4,3 miljoner kronor. I kravet ingick beräkningar på förlorad vinst och kostnader för personal och lokalhyra. Därutöver kräver bolaget ersättning för ränte- och rättegångskostnader.

I stämningsansökan påtalar företagets advokat Hanna Vikström också att skadan är långt större för bolaget än det rent ekonomiska "med anledning av den badwill företaget drabbats av utifrån kommunens omedelbara hävning och uttalanden i media sedan dess (...)."

Varför har det tagit så lång tid?

– Det har varit ett jättejobb att ta fram och redovisa allt material och att det har dröjt extra länge beror på att pandemin bromsat arbetet, säger Maria Norman.

Hanna Vikström menar att kommunen, oavsett pandemi eller inte, har tagit väldigt god tid på sig.

"Kommunen har tagit väldigt lång tid på sig att svara. Nu får vi se över materialet och se vad nästa steg blir", säger advokat Hanna Vikström, som företräder företaget Genuin omsorg.
"Kommunen har tagit väldigt lång tid på sig att svara. Nu får vi se över materialet och se vad nästa steg blir", säger advokat Hanna Vikström, som företräder företaget Genuin omsorg.

– Tingsrättens deadline var i januari, så nu kunde de helt enkelt inte sticka huvudet i sanden längre, säger hon och fortsätter.

– Jag har ännu inte tagit del av inlagan, men vi kommer nu att gå igenom det nya materialet och därefter blir det troligtvis ett nytt möte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!