Kompisars åsikter viktiga för unga

Norrköping2001-04-19 04:00
Högstadieungdomar och deras syn på trender, mode och ideal påverkas av såväl media som kompisar och mottas både medvetet och omedvetet. Det är en av slutsatserna som kommer fram i en uppsats som gjordes 1999.
Det är viktigt för ungdomarna att ha en egen stil, samtidigt som de inte vill skilja sig så mycket från gruppen så att de hamnar utanför.
I en enkät fick tjejer mellan 12 och 16 år bland annat beskriva dagens skönhetsideal. De vanligaste svaren var smal, lång och snygg. Andra adjektiv var söt, gullig, Barbieaktig, fräsch, spinkig, vältränad och sexig.
Tonvikten i undersökningen ligger på tjejerna. I både enkät- och intervjusvaren finns en kluvenhet: dels att få vara sig själv, dels att passa in i en mall där killarnas tycke och smak spelar stor roll. "Killarna sminkar man sig mycket för, man vill vara snygg för dem", berättar en av tjejerna.
Uppsatsen, Marilyn Monroe och Britney Spears - en studie av högstatieungdomars attityder till mode, trender och skönhetsideal, gjordes 1999 av Sara Andersson och Sara Svahnberg vid Linköpings universitet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om