Konsumentverket tog emot tusentals anmälningar i fjol

Health C-P heter förra årets mest anmälda bolag hos Konsumentverket. Sammanlagt fick man drygt 350 anmälningar mot sig för sina abonnemang på provprodukter som ”renar” kroppen.

Norrköping2014-01-13 02:00

– Health C-P är ett av flera namn på företag som erbjuder abonnemang som är svåra att bli av med. Man klickar på en annons på Facebook och så klickar man och klickar och lämnar sitt kreditkortsnummer och sen på sista sidan står det med liten text att man förbinder sig att ta ett abonnemang. Det är bedrägeri. Health C-P är ett av bolagen. Ett annat är Formzones. Ett tredje är Beaudify, säger Anders Nyman, journalist som driver sajten Konsumentnytt Sverige.

8 500 anmälningar

Sammanlagt fick Konsumentverket in nästan 8 500 anmälningar under förra året. De flesta anmälningarna handlar om vilseledande marknadsföring eller så kallad negativ avtalsbindning. Alltså att kunden måste säga upp ett avtal för att det ska sluta att gälla.

De senaste åren har också mobiloperatörer funnits med på listan över de mest anmälda bolagen. Så var det också förra året. Telenor, Tre och Telia fick alla runt 100 anmälningar mot sig från allmänheten. Även här reagerar kunderna på vilseledande marknadsföring och den negativa avtalsbindningen.

Även under 2013 fortsatte det att komma in anmälningar mot Norrköpingsföretaget Onlinecon och deras produkter som exempelvis engångslinser och rakhyvlar. Men förra året slutade det bara med ett tiotal anmälningar som oftast handlade om negativ avtalsbindning.

Facebook gör inget

Enligt Anders Nyman var den stora trenden 2013 att många av annonserna på Facebook är problematiska. Och Facebook gör väldigt lite åt problemet. Till Sveriges Television svarade Facebooks nordiske policychef Thomas Myrup Kristensen att man inte kollar annonserna innan de publiceras.

Matfuskgruppen

Och på frågan om hur bolaget ser på att folk kan bli lurade svarade han ”Det är klart, det kan ske. Man måste titta grundligt på en annons innan man köper något.”

– Jag tror inte att problemen kommer att minska i år på Facebook, säger Anders Nyman.

Något positivt som har hänt inom konsumentområdet under förra året?

– Konsumentmakt. Som exempelvis Matfusket-gruppen på Facebook. Där engagerar sig folk i maten. Det är bra och visar att fler blir medvetna. Det gillar jag, säger Anders Nyman.

Mest anmälda

Health C-P 355

Formzones 287

My Safety 283

Energibolaget i Sverige 237

Bara Spara 169

Swedsnus 142

Beaudify 136

Svea telecom 123

Telenor 117

Telia 113

Min El 104

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!