I november förra året köpte en man en dammsugare, till ett värde av 38 000 kronor, av ett företag i Norrköping. Köpet skedde genom hemförsäljning i mannens bostad. När mannen några dagar senare ångrade sitt köp och ville lämna tillbaka apparaten sa företaget nej. Anledningen var enligt företaget att mannen hade använt dammsugaren i en halvtimme, vilket skulle innebära att ångerrätten var förbrukad.
Hänt tidigare
Det samma hade hänt en kvinna några veckor tidigare. Även då skedde köpet av dammsugaren, vars värde uppgår till 30 000 kronor, i kvinnans hem. När kvinnan använde dammsugaren tyckte hon inte att den rengjorde ordentligt. Hon tyckte dessutom att det var svårt att byta mellan de olika munstyckena som ingick i köpet. När säljaren några dagar efter köpet besökte kvinnan, berättade hon om problemet och krävde att få ångra sitt köp. Säljaren ska då ha förklarat att detta inte skulle vara några problem men att han inte kunde ta med sig den samma dag. Han sa därför att han skulle återkomma och hämta den vid ett senare tillfälle. Nästa gång säljaren kom meddelade han att hon inte hade rätt att lämna tillbaka varan eftersom att plomberingen var bruten.
Betala tillbaka
Nu har företaget blivit anmält till allmänna reklamationsnämnden, som rekomenderar företaget att betala tillbaka hela summan till de båda köparna.