Köpte dammsugare för 40 000 - fick inte ångra sig

Företaget sålde två dammsugare för det totala värdet på närmare 70 000 kronor. När kunderna ville lämna tillbaka dem sa företaget nej.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2013-07-19 07:15

I november förra året köpte en man en dammsugare, till ett värde av 38 000 kronor, av ett företag i Norrköping. Köpet skedde genom hemförsäljning i mannens bostad. När mannen några dagar senare ångrade sitt köp och ville lämna tillbaka apparaten sa företaget nej. Anledningen var enligt företaget att mannen hade använt dammsugaren i en halvtimme, vilket skulle innebära att ångerrätten var förbrukad.

Hänt tidigare

Det samma hade hänt en kvinna några veckor tidigare. Även då skedde köpet av dammsugaren, vars värde uppgår till 30 000 kronor, i kvinnans hem. När kvinnan använde dammsugaren tyckte hon inte att den rengjorde ordentligt. Hon tyckte dessutom att det var svårt att byta mellan de olika munstyckena som ingick i köpet. När säljaren några dagar efter köpet besökte kvinnan, berättade hon om problemet och krävde att få ångra sitt köp. Säljaren ska då ha förklarat att detta inte skulle vara några problem men att han inte kunde ta med sig den samma dag. Han sa därför att han skulle återkomma och hämta den vid ett senare tillfälle. Nästa gång säljaren kom meddelade han att hon inte hade rätt att lämna tillbaka varan eftersom att plomberingen var bruten.

Betala tillbaka

Nu har företaget blivit anmält till allmänna reklamationsnämnden, som rekomenderar företaget att betala tillbaka hela summan till de båda köparna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om