Kortavgift konsuments ansvar

Konsumenterna betalar bankernas avgifter. För småföretagare är det ett måste att ta kortavgift, då konsumenten betalar med Visakort, eftersom banken har så höga avgifter.

Johanna Olofsson (närmst kameran) och Roza Nermany, tycker inte om att betala kortavgift.  – Drar man kortet många gånger på en dag, blir det en hel del, säger Roza.

Johanna Olofsson (närmst kameran) och Roza Nermany, tycker inte om att betala kortavgift. – Drar man kortet många gånger på en dag, blir det en hel del, säger Roza.

Foto: Ida Ling Flanagan

Norrköping2008-03-07 00:15
Butiker får inte ta ut kortavgift på Visakort. Många av småföretagarna är medvetna om avtalet men menar att det handlar om att få företaget att gå runt. - Det är absurda pengar bankerna tar varje gång vi drar ett kort, säger Gebro Togan på caféet Choklad Companiet i Norrköping. Konsumetvägledare för Norrköpings kommun, Pekka Lehtinen, förstår småföretagarna men uppmanar konsumeterna att säga ifrån.- Konsumenterna ska gå till sin bank och protestera. Bankerna måste börja ta itu med problemet. Jag fick senast i början av veckan ett mejl där man undrade vad man som konsument skulle göra, säger Pekka Lehtinen.Avtalsbrott
Enligt avtal med banken har butikerna inte rätt att ta ut extra betalning vid användning av Visakort. Jan-Erik Berg arbetar med strategisk utveckling på Swedbank Babs:- Om vi får reda på att någon av våra kunder tar ut kortavgift på Visakort tar vi kontakt med dem och talar om vilka regler det är som gäller, säger han.Men där lämnar banken det, utan att kontrollera att kunden i fortsättningen sköter sig.- Vi förutsätter att de bättrar sig, säger Jan-Erik Berg.Konsumentens ansvar
Det är alltså konsumenternas uppgift att upplysa banken om att deras kund begår ett avtalsbrott. Om butiken fortsätter att ta ut kortavgift är det åter igen konsumenternas uppgift att upplysa banken. - Vi anser inte att problemet är så stort att vi behöver ha inspektörer ute, säger Jan-Erik BergDen yttersta åtgärd bankerna tar till är att säga upp avtalet med företagaren.- Vi kan säga upp avtalet med kunden, men det vill vi helst inte göra, säger han. Han säger också att det finns alternativ för de mindre företagen.- Vi har prisalternativ just med tanke på butiker som har småköp. Priset sätts i en dialog mellan butiken och bankkontoret, säger Jan-Erik Berg. "Kan ge bort varan"
Gebro Togan, på Choklad Companiet, har inte blivit erbjuden något prisalternativ.- Nej, jag har inte sett några sådana, säger Gebro Togan.Enligt småföretagarna är den extra kostnaden ett måste.- Det blir inte lönsamt att dra ett kort då en kund handlar för en femma, då kan vi lika gärna ge bort varan, säger Gebro Togan.Gebro Togan tog tidigare kortavgift, eller som han valde att kalla det, bankavgift. I dag tar han inte emot kort på belopp under 50 kronor.
Fakta Kortavgifter
Betalar du med ett Visakort har butiken inte rätt att ta ut någon kortavgift. Om du däremot betalar med ett Mastercard har butiken rätt till att ta ut en rimlig summa, för ditt betalningssätt. American Express card tillåter kortavgift om företaget tar ut avgifter på övriga betalkort. Det kostar 1,95 kronor för Swedbanks kunder varje gång en konsument betalar med sitt kort. 50 kortdragningar per dag i 30 dagar resulterar i en kostnad på 2910 kronor som företagaren betalar till swedbank. SEB uppger att de har individuella avtal med varje kund för betalning vid kortdragning. Och de kan därför inte se vilken den vanligast avgiften är.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om