Krav att flygplatsens tillstånd ska ändras

Kungsängens flygplats lägger en död hand över Norrköpings utveckling och möjligheter att bli en attraktiv stad. Det menar kommunens Byggnads- och miljönämnd.

Foto: Magnus Andersson

Norrköping2013-02-26 00:00

Nu kräver den att kommunen aktivt ska arbeta för att flygets miljötillstånd omprövas. Orsak: flygets bullermatta, som stoppar bostadsbyggande och industrietableringar, täcker ett mycket större område än som är motiverat.

Miljötillståndet kom redan 1988 och ändrades lite grand fyra år senare, men verkligheten visar att de beräkningar som gjordes då inte alls håller i dag.

Mätningar av bullernivåerna för två år sedan visar att det är ett mycket mindre område som drabbas av sådana olägenheter, att restriktioner är nödvändiga.

Ny bullermatta
Nu vill man att kommunen tar mått och steg för att flygplatsens tillstånd ska ändras så att bullermattan bara omfattar de områden som verkligen är bullerutsatta.

- Det ligger i kommunens intresse att möjliggöra stadens utveckling och tillväxt, och inte bara se till en verksamhet - flygets. Detta stora hinder för företagsetablering finns där
i dag på grund av att ett alltför frikostigt tillstånd tillåtits gälla under så lång tid, säger man i ett yttrande till stadsbyggnadskontoret.

Man beskriver också hur man på bygg- och miljökontoret ständigt märker att medborgarna har svårt att acceptera beskedet om byggförbud:

"Saknar relevans"
- Detta eftersom byggförbudet grundar sig på inaktuella underlag och saknar relevans beträffande den verkliga bullersituationen i dag, säger man.

Områden som i dag ligger inom förbudszonen, men där inga höga bullernivåer uppmätts är de östra och centrala delarna av tätorten, till exempel Oxelbergen och Smedby där det finns planer på att bygga bostäder. Företagsetableringar i Risängen och söder om Arkösundsvägen omöjliggörs också.

Inte heller staten är helt klar på hur man ska hantera flygbuller, vilket gör det än mer komplicerat för kommunen att hantera frågan. Boverkets regler skulle tillåta bebyggelse betydligt närmare flygplatsen än i dag. Men när flygplatsen nu i stället prövats enligt miljöbalken gäller Naturvårdsverkets hårdare riktlinjer och tillståndet ger inget utrymme för avsteg.

Just nu håller Boverket och Naturvårdsverket på att arbeta fram en gemensam syn på flygbuller. Den sista april är det meningen att förslaget ska presenteras.

Intressekonflikt
Byggnads- och miljönämnden framför de här synpunkterna just nu för att stadsbyggnadskontorets tillägg till översiktsplanen för Norrköpings kommun om Miljö- och riskfaktorer är ute på en första remissrunda. NT har tidigare skrivit om tillägget.

När det gäller flygbuller konstaterar utredningen att det finns en tydlig intressekonflikt mellan flygbuller och stadsutveckling, men inget mer.

Det är de skrivningarna som Byggnads- och miljönämnden vill skärpa betydligt och få de kommunala företrädarna att agera för att, som man anser, den "döda handen" inte ska få fortsätta att hindra Norrköpings utveckling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om