Läsandet har ökat de senaste åren

Det är Tidsam och Svenska Interpress AB som bestämmer vilka tidningar och tidskrifter du hittar i butikerna. De distribuerar läsning - allt mellan svenska specialtidskrifter och internationella dagstidningar - till affärernas hyllor.

Norrköping2008-10-18 00:16
Sedan Tidsam bildades 1992 i samband med att gamla Presam delades upp i mindre bitar har 750 miljoner tidskrifter sålts till ett sammanlagt värde av 15 miljarder kronor.- Antalet tidskrifter vi distribuerar har ökat med 30 procent under de senaste tio åren, säger Tidsams marknadsdirektör Olle Brolin. Men den totala omsättningen har inte ökat på samma sätt. Anledningen är att det framför allt är de nischade och smala tidningarna som har ökat.Lättare få lönsamhet
- Utbudet är både större och brokigare än förr. Teknikskiftet har också gjort det billigare att producera tidskrifter. Färre personer är inblandade och det är lättare att få lönsamhet.Tidsam har enbart svenska titlar medan Interpress har både svenska och internationella titlar på sitt register.- Vi har de stora, breda titlarna, säger Olle Brolin. Interpress har nästan lika många svenska tidskrifter som vi, men många av dem är rena specialtidningar. Man kan säga att vi är bra på olika saker.Mindre förlag protesterar då och då
Tidsam satsar enbart på kommersiella och periodiska tidskrifter som innehar utgivningsbevis. Någon läsning typ kundtidningar eller medlemstidskrifter levererar de inte till allmänheten. Trots att mindre förlag då och då protesterat under åren och varnat för att yttrandefriheten urholkats när de inte hittat ut till, exempelvis, Pressbyrån.- Det är en kommersiell verksamhet vi sysslar med, säger Olle Brolin. Någonting annat är inte aktuellt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om