Lastfel bakom urspårning
Tågurspårningen vid Näkna 2008, när en 182 ton tung transformator totalförstördes och tågtrafiken stoppades, berodde bland annat på fellastning. Totalt kostade olyckan över tio miljoner kronor för Banverket.
Båda spåren blockerades när godståget välte med en transformator som vägde 182 ton. På östra sidan av olycksplatsen var marken sank och behövde förstärkas innan man kunde bärga vagnen.foto: leif hallberg
Foto: Leif Hallberg
"En av vagnens främre hjul tappar kontakten med rälsen och därmed styrförmågan genom ett allt för lågt axeltryck, boggins oförmåga att styra och vrida sig gör sen att hjulet i stället klättrar upp på och över rälshuvudet och faller ner på utsidan".Den person som tjänstgjorde som dirigent när olyckan inträffade befann sig på loket och berättar så här om händelsen:- Från hytten såg jag hur vagnen började liksom "hoppa". Nu spårar vi ur, sa jag till lokföraren. Nä, sa han, som trodde jag skojade, sen tippade vagnen sakta över på sidan och vi stannade med ett ryck, säger dirigenten.Utredningen visar bland annat att lastfel är en av de bidragande orsakerna. Lasten var inte centrerad med tyngdpunkten nära mitten och enbart det skulle kunna vara orsaken till olyckan.Tyngdpunkten på fel sida
Enligt en annan av dirigenterna som var med på resan visste de om att vagnen inte var lastad på rätt sätt.- Transformatorn var vänd med tyngdpunkten på fel sida. Jag och vagnsoperatören såg det, det var så mycket ABB-folk där och lastningsinstruktören och ABB:s killar hade ju mätt så vi trodde det skulle vara så, säger han i utredningen.Andra faktorer som ligger bakom olyckan är fordonets skick. De rörliga delarna på vagnen hade inte blivit smorda på rätt sätt, något som orsakats av okunskap och felaktiga arbetsmetoder. Dessutom var vagnen sidoförskjuten åt fel håll i kurvan och just på den plats som urspårningen skedde fanns det ett fel i rälsen vilket gjorde att vänstra hjulparen blev hängande i luften. Bristande kunskaper hos personalen, kunskaperna om vagnens egenskaper och lastens påverkan samt ensidig lastrutin nämns också som bakomliggande faktorer som bidragit till olyckan.110 meter räls skadades
I utredningen står det även att vagnen hade överskridit revisionsintervallet för underhåll och den här resan var den sista innan vagnen skulle in på revision igen.Totalt skadades 110 meter av rälsen vid urspårningen och stoppet i tågtrafiken varade i nio dagar. Inga personer kom till skada vid olyckan. Omkring 350 tåg fick ledas om och en del av trafiken ersattes med bussar. För att kunna bärga vagnen var vägen till olycksplatsen tvungen att förstärkas eftersom marken där är sank. 2 500 lass med sammanlagt 32 000 ton grus gick i skytteltrafik för att stärka marken. Hela tågsättet vägde 500 ton och vagnen som transformatorn fanns i vägde 260 ton. Själva transformatorn, som var värd cirka 15-20 miljoner kronor, blev så förstörd vid olyckan att den fick skrotas på platsen.Kostnaderna för urspårningen uppgår till flera miljoner kronor. Bara själva röjningsarbetet kostade över tre miljoner kronor och återställningsarbetet kostade över sex miljoner kronor. Totalt har Banverket haft kostnader på drygt tio miljoner kronor för urspårningen.Krav på företaget
Hur mycket kostnader ABB, Green Cargo eller SJ har haft är dock inte kända.Den sortens specialtransporter som det handlade om i det här fallet sker ett par gånger i veckan och för att förhindra fler liknande olyckor i framtiden finns några generella förslag på åtgärder i utredningen. Ett exempel är att Banverket ska ställa krav på såväl järnvägsföretaget som fordonsägaren att de presenterar en godtagbar handlingsplan för hur fordonet ska trafikera Banverkets infrastruktur utan att skada anläggningen. Dessutom bör Banverket revidera rutinerna för transporttillståndet för sådana här transporter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!