Lät sig inte luras – bluffarna gick bet

Inger Ekman, 79, i Norrköping var uppmärksam när hon fick ett bluffmejl. Någon försökte lura till sig hennes bankkontonummer.

Den okände avsändaren av bluffmailen försöker lura folk att de vunnit 5 000 kronor hos ICA.

Den okände avsändaren av bluffmailen försöker lura folk att de vunnit 5 000 kronor hos ICA.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Norrköping2017-11-19 20:00

– Jag fick ett mail från Ica där det stod att jag vunnit 5 000 konor på ett lotteri, berättar hon.

Om hon ville ta del av vinsten behövde hon bara gå in på en speciell webbsida och betala fem kronor.

– Jag förmodar att de var ute efter mitt kontonummer, så de kunde sätta in 5 000 kronor, säger hon.

Men så lättlurad var inte Inger.

– Jag var till Ica i Mirum och visade mejlet för personalen, säger hon.

Hon kan förstå om en och annan ändå blir lurad av ett sådant här utskick:

– 5 000 kronor är ju mycket för en pensionär, så man skulle kunna betala fem kronor för att få den summan, säger hon.

Anna Hedström, pressansvarig på Ica-Gruppen, är medveten om att det förekommer bluffmejl i företagets namn:

– Som alla kända varumärken så är vi också drabbade, säger hon och tycker det är beklagligt för kunderna. Det händer ibland att lurade kunder hör av sig.

Har ni någon strategi för att bemöta bluffmejl?

– Vi kan inte lagföra någon men informerar kunderna, och vi agerar inte på det viset som avsändarna av bluffmejlen, säger Anna Hedström och tillägger:

– Jag tror att ganska många kunder är uppmärksamma på bluffmejl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!