Legitimation, tack!

Har kunden fyllt 20 eller inte? Kassörskorna på Systembolaget måste snabbt göra en bedömning.
- Det är väldigt svårt, tycker Margaretha Ohlson, på Systembolaget
i Hageby Centrum.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-01-20 04:00
Margaretha Ohlson har jobbat här i elva år. Varje dag måste hon snabbt bestämma sig för om hon ska kräva legitimation av kunden eller inte. På fredagar och lördagar gör man flest kontroller eftersom det är flest 20-25-åringar som handlar då inför helgen. Uppgiften är inte helt enkel.
- Den som ser väldigt ung ut kan vara 30 ändå, säger hon och ler.

En del blir smickrade
För det har hänt att hon bett 30-35-åringar om legitimation. De brukar bli ganska smickrade och se det som att de får en komplimang. Andra som är under 25 men fyllda 20 kan bli sura. Det finns också de som står beredda med legitimation i handen eftersom de vet att de ser yngre ut än de är.
Margaretha tycker det är svårare att uppskatta åldern på kvinnor än på män. Kvinnor gör ofta mer saker med sitt yttre för att se yngre ut. En grupp kontrollerar hon alltid.
- De som har keps och solglasögon får visa leg direkt, säger Margaretha.
Många gånger går allting väldigt snabbt och kön är lång.
- Då gäller det att försöka vara lite beredd på att begära legitimation för att man ser att någon i kön ser ung ut.

En del blir besvikna
En del kunder laddar inför sin 20-årsdag och går till Systembolaget på självaste födelsedagen. Då kan de nästan bli besvikna om de inte får visa sin legitimation.
- En del unga handlar i grupp. Då kontrollerar vi hela gruppen.
Det räcker inte med att en i gruppen har fyllt 20 om det är uppenbart att inte bara 20-åringen ska dricka. Då räknas det som langning.
Margaretha tycker att hon tränat upp sin förmåga att bedöma åldrar. Och hon tycker 20-årsgränsen är bra.
- Det skulle vara 20-års gräns på krogen också.
En del tror att det är 18-årsgräns på Systembolaget som på många andra ställen och visar inte ont anande upp sin legitimation. Men något som klirrar i kassen får de inte med sig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om