För ett köp på faktura krävs i princip bara fullständigt personnummer och en folkbokföringsadress, men Alexander Hars förklarar att Klarna som Let´s deal samarbetar med har rutiner för att upptäcka bedrägerier även om det inte fungerade i det här fallet.
I många fall behövs bara en kod för att hämta ut varan, borde ni inte kräva id-handlingar?
– Ett sätt vore att helt ta bort möjligheten till fakturaköp, men då drabbas alla andra ärliga människor som ser det som en bra möjlighet. Många beställer också våra varor och tjänster som presenter. Men hittar vi någon fungerande lösning vore det självklart väldigt bra.
Från Klarnas sida betonar man att kontrollerna är hårda.
– Vid tittar på fler än 200 faktorer för att göra en bedömning om bedrägeririsk och det är ytterst få fall där det sker bedrägerier. När det sker uppmanar vi till polisanmälan. I de fallen står vi också för hela kostnaden som butiken fått och de eventuella kostnader som den enskilda drabbats av, säger Charlotta Åsell, kommunikationsansvarig på Klarna.
Men ni har hårda kontroller, reagerar ni inte om en äldre person i en del av landet köper en större dyrare vara i en annan del av landet?
– Vi har ett krav på legitimationskontroll vid uthämtning av paketet, i våra avtal med butiker. Med några få undantag. Om kunden ändå får en faktura på ett köp de inte har gjort så behöver de naturligtvis inte betala och vi blockerar uppgifterna för att förhindra fortsatta bedrägerier