Lightversion kvar av elevstyret
Elevinflytandet har minskat efter att den nya regeringen förbjöd kommunens skolor att ha styrelser med elevmajoritet. Synd, tycker flera som arbetat med det i Norrköping.
Foto: Fotograf saknas!
- Det har precis varit val för nya LS och mötena drar igång. Det vi har planerat är att jobba med en "flytta-hemifrån-dag" till i vår, säger hon. Vilka frågor vill ni ha mer inflytande i?
- Att det är ett bra klimat mellan lärare och elever är jätteviktigt. Om vi utformar saker tillsammans tror jag att förståelsen för hur proven och arbetsförhållandena ser ut kan öka. Anställningsintervjuer
-Det skulle vara bra om man kunde låta några elever få sitta med i arbetslagen och kanske vara med när man anställer nya lärare. Det viktigaste är egentligen att alla elever ska känna sig delaktiga och trygga i skolan. Idag är allt så stressigt och cirkulerar runt prov, betyg och framtid. Om det blir roligare att gå i skolan kommer man också att få se bättre resultat, säger Jennifer Benkert. På Haga och Kungsgård har rektorerna tagit saken i egna händer och överlämnat ordförandeklubban till en elev, som man då även hoppades skulle få utslagsröst. Men enligt olika besked från Skolverket verkar det inte gå. Elevmajoritet kommer det inte att bli oavsett om rektorn ger ifrån sig ordförandeskapet eller inte. - Att en elev är ordförande är en viktig symbolisk betydelse. Det är viktigt att det räknas vad eleverna tycker, säger Åsa Ridne som är rektor på Hagagymnasiet. Många röster har höjts kring Åsa Ridnes agerande. Många ser det som positivt men frågan ska nu lyftas i gymnasienämnden inom de närmaste veckorna där man vill diskutera om rektorerna ska kunna överlåta sina utslagsröster till elever eller inte.
I drygt 10 år pågick en försöksverksamhet som gav kommunerna möjlighet att överlåta vissa ansvars- och beslutsfunktioner från politiker och rektorer till lokala styrelser med elevmajoritet. De Geer och Haga var med. Den första juli i år förbjöd dock regeringen alla elevstyrda gymnasieskolor, vilket innebar att projektet i Norrköpings kommun fick läggas ner efter ett försöksår. De lokala styrelser som är kvar är i princip som föregångaren skolkonferenser. Att lära eleverna ansvarstagande, om hur demokrati fungerar, öka motivationen och förbättra utbildningskvaliteten är några av de bakomliggande grunderna för elevinflytande. Även utvärderingar gjorda av skolverket visar på en tydlig efterfrågan på inflytande över den dagliga arbetssituationen och undervisningens upplägg bland eleverna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!