Nämnden om besparingarna: "Det blir sju svåra år"

Cykelbanor, nya parker, broar och underhåll av vägar. Det är mycket som skjuts på framtiden när tekniska nämnden tvingas spara närmare 95 miljoner kronor i investeringar i nästa års budget.

Vägar, broar, skyltar och Strömsholmen. Det är fyra saker kommunen kommer att tvingas spara in på. "Det här svider verkligen", säger kommunalrådet Karin Jonsson (C).

Vägar, broar, skyltar och Strömsholmen. Det är fyra saker kommunen kommer att tvingas spara in på. "Det här svider verkligen", säger kommunalrådet Karin Jonsson (C).

Foto: Thomas Möller, Elin Holmer, Carolina Nilsson, David Hernqvist, Maria Hedenlund

Norrköping2020-11-12 18:00

Besparingarna berör både drift och investeringar. En del av de förslag nämnden diskuterade vid sitt sammanträde på torsdagen är så omfattande att fullmäktige måste fatta det slutliga beslutet. Dit hör planerna på att spara in 14 miljoner kronor genom att inte göra något åt Strömsholmen mer än att laga en trasig mur. 

undefined
"Det blir sju svåra år", säger kommunalrdet Karin Jonsson (C).

– Det blir sju svåra år eller åtminstone att det dröjer till 2025-2026 innan vi kan ta upp flera av de planer vi nu avbryter. Det beror alldeles på hur mycket statsbidrag vi får. Problemet är inte investeringen i sig, utan det är driften, att ha råd att sköta om det sedan, säger Karin Jonsson (C).


– Men bara för att vi säger nej nu behöver inte det betyda att det blir så för alltid.

Nämnden diskuterade två listor på besparingar. Den ena motsvarar neddragningar motsvarande 37,5 miljoner och på den står sådant tekniska nämnden kan besluta om. Det är stopp för utbyggnad av gång- och cykelbanor liksom nya pendlarparkeringar.

– Det här svider verkligen. Vi har ett jättestort behov av pendlarparkeringar, inte minst i Kimstad, säger Karin Jonsson.

Det ska sparas på att inte laga en del vägar och genom att låta bli att byta ut trasiga skyltar och döda träd. Tekniska nämnden hoppas också på en mild vinter när budgeten för snöröjningen minskas med ett par miljoner kronor. 

På den andra listan över möjliga neddragningar står förslag om att inte rusta upp Strömsholmen, inte anlägga parkstråk vid Södra kajen och Kalvhagen, uteblivet minskat skydd mot skador till följd av extrema regn och ingen bro mellan kvarteret Kroken och Strömparken.

Tjänstemännen ville i det ursprungliga förslaget spara ännu mera, omkring 150 miljoner kronor. Bland annat föreslog de att cykelvägen till Djurön, som ska byggas i samarbete med Trafikverket, skulle tas bort liksom upprustningen av Vilbergsparken.

– Att inte bygga ut cykelvägen till Djurön skulle få stor påverkan på utbyggnadsplanerna i Marby och Unnerstad. Det skulle vara förödande för de som bor där och väntar på den här vägen, om den inte blev av, säger Karin Jonsson.

– För Vilbergsparken har vi fått elva miljoner kronor i statligt stöd. Skjuter vi på det projektet är det inte säkert att vi får pengarna. Vi har också valt att behålla trygghetsskapande åtgärder.

Men det handlar inte bara om att spara. Tekniska nämnden tog också ett beslut om nya parkeringsavgifter på flera gator vid Sylten. Tjänstemännen har räknat ut att de 380 p-platserna i området kan ge intäkter på mellan drygt fem och nio miljoner kronor varje år. Idag är det gratis att parkera där. Mer parkeringsavgifter bidrar till mindre besparingar inom driften.

undefined
Gratisparkeringarna i Sylten försvinner och ersätts med p-avgift. Max 80 kronor per dygn kommer det att kosta.

– Men det är inte för att tjäna pengar vi vill inför parkeringsavgifter i Sylten. Det är för att få ordning på trafiksituationen. Det är nära staden och många som vill parkera där vilket gjort att det blivit en rörig trafiksituation.

Moderaterna avslog förslaget till besparingar på investeringar. De vill i stället lösa finansieringen genom omfördelning mellan nämnderna.

"Vi ser det som viktigt som offentlig aktör att vidmakthålla våra investeringsnivåer. Exakt vad vi prioriterar återkommer vi till när tekniska nämnden tar sin budget den 10 december", svarar Fredrik Björkman (M) på sms. 

Miljöpartiet har ingen ordinarie plats i tekniska nämnden och får därför inte rösta. Men partiets företrädare är mycket kritiska till förslaget om besparingar.

– Det är häpnadsväckande att man inte väljer projekt som ökar hållbarhet i staden utan istället satsar på biltrafiken, menar Ingemar Hillerström (MP), ledamot i samhällsplaneringsnämnden och kommunfullmäktige.

Istället för att till exempel bygga ut rondeller bör man satsa på cykelbanor.

undefined
Nya gångvägar och cykelbanor dröjer när tekniska nämnden måste spara.

Karin Jonsson anser inte att biltrafiken prioriteras.

– Vi har fått skjuta på investeringar som rör biltrafiken också, till exempel Johannisborgsförbindelsen. Vi har tyvärr inte sett någon väldig ökning av cyklandet på de cykelvägar vi byggt. Men en förklararing kan vara att det är ett problem att inte hela cykelvägssystemet hänger ihop.

Det slutliga beslutet om vilka besparingar som ska göras tas vid tekniska nämndens sammanträde i december. Beslutet om att lägga planerna för Strömsholmen på is liksom parkstråket vid Södra kajen och bron vid kvarteret Kroken fattas av kommunfullmäktige i december eller början på nästa år.

undefined
Den planerade bron mellan Strömparken och kvarteret Kroken hänger på en skör tråd för stunden.
Måste spara på nytt

Tekniska nämnden investerar i nya vägar, parker och annat för omkring en och en halv miljard kronor. Investeringarna för med sig kostnader för underhåll. De kostnaderna finns i driftbudgeten. För 2020 är den budgeten på 458 miljoner kronor. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!