Henrik Walldén vill att hans food tech-plattform ska bli stor. Ja, kanske rent av störst. Kanske i världen. Men åtminstone i Europa.
– Jag kommer ifrån musikvärlden och har alltid varit van att färdigställa saker. När jag bytte inriktning och började utbilda mig till systemvetare hade jag nytta av den disciplinen. Att avsluta ett projekt som jag börjat med. Att göra det klart, säger han.
Vad är det ni gör?
– Idag har vi helhetslösningar för restauranger och snabbmatskedjor som vill stärka sitt digitala varumärke och vi erbjuder skräddarsydda app-lösningar, kassasystem och integrationslösningar. Fördelen är att vi utvecklar tillsammans med kunden, säger han.
Henrik Walldén är ifrån Norrköping. Men han startade sitt företag PubQ 2016 när han pluggade i Örebro. Företaget byggde på en tanke som fortfarande är bolagets grund. En plattform gjord för att möta behov inom restaurangbranschen.
– Kåren i Örebro hade något som hette 16-ölen (Timebeer) och som helt enkelt var att ölen kostade 16 kronor klockan 16. Det här lockade jättemånga till kåren med köer som följd. Då presenterade jag en digital lösning som innebar att folk kunde boka och betala sin öl i appen. Man fick ett meddelande när man kunde hämta sin öl. Köerna försvann, säger han.
Efter detta var företaget lågaktivt under flera år. Det var under 2019 som mycket satte fart.
– Jag har riktat in mig på restaurangbranschen och har skapat en plattform där företagen själva bestämmer hur de marknadsför sin produkt. Mycket sker i nära samarbete med restaurangföretaget. De kan sin bransch och vi kan tekniken. Jag har också utvecklat en betalningslösning som vi tror mycket på, säger han.
PubQ är ett företag som växer. För ett år sedan flyttade Henrik Walldén och hans familj tillbaka till Norrköping. Från att ha varit ett enmansföretag är i dag bolaget snart fyra heltidsanställda. Och en stor affär är på gång.
– Det händer mycket. Investerare har gått in i företaget. De heter CapSek och är börsnoterade. Det är spännande med andra som också tror på bolaget. Till hösten har vi ett jättestort projekt på gång. Vi har ett avtal med en global restaurangkedja. Där ska vi lansera en ny lösning till 200 av bolagets 1700 personalrestauranger. Går allt bra är målet alla restauranger, säger han.
Han säger att coronapandemin egentligen har betytt extra fart för bolaget. Han säger att ett försök löpte väl ut i Borås. Ett försök som nu gett möjlighet till den större affären.
– I Borås finns ett område med en massa textilföretag. Där finns också en personalmatsal. De tappade en massa när coronautbrottet kom. Folk undvek att gå till matsalen. Men med vår lösning kunde man ändå berätta vad som fanns och levererade ut till kontoren. Det blev en succé. Fungerade jättebra. Folk på kontor och lager beställde och personalmatsalen kunde överleva. För oss blev det ett bra skyltfönster, säger han.
Men hur var det med det där att bli stora?
– Vi har som mål att tredubbla omsättningen i år men det är mycket som pekar på att det blir ännu mer. Jag känner att vi är rätt ute nu och att det är mycket som ser bra ut. Det blir en spännande höst och om allt går som det ska kommer vi att växa stort. Vår samarbetspartner är noterad på börsen i London och vi har en bra produkt, säger han.
Fotnot: Vi återkommer med namnet på kedjan när samarbetet är i full gång.