Luffa med bussen

Funkar det att göra en minisemester i Östergötland med buss- och tågkort? Och hur långt hinner man på två dagar om man även ska ha tid att se något?  Ingen buss på villovägar, men väl östgötavägar, handlar detta om. Och två dygnskort.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2009-06-09 00:16
Dag 1Buss 620 rullade ut 06:45 från resecentrum i Linköping en mulen morgon i maj. Yngst på bussen var Felicia, två år, som låg och sov i moster Linda Larssons famn. Mamma Sara Larsson fick vara trött för sig själv en stund. Fyra passagerare klev av i Älvan, två vid Bobergs valltork, tolv i Österstad. Många ombord gjorde som Felicia och Linda - sov. Eller dåsade.Buss 610. Dåsade gjorde vi även på buss 610 mot Ödeshög (avgång 08:15). Vårt halvtimmesuppehåll i Motala ägnades åt att försöka hitta något att fotografera i småregnet. Vi såg en sluss och Kung Sverker. Han är båt.Så åkte bussen. Vid Jerusalemsbadet steg en skäggig man i fotsid dräkt på (nej, det var en dröm). I Vadstena däremot steg tre resenärer av vid brandstationen. Och vid femminuterspausen hann vi ta en bild av det granna slottet innan vi åkte igen. Med tre ombord. En reporter, en fotograf, och chauffören Niklas Hedin. - Det är för dåligt kundunderlag så linjen ska läggas ner. Efter 14 januari måste man åka via Mjölby om man ska till Ödeshög från Motala, upplyste chauffören. Vi åkte i en vacker trakt. Förbi Rogslösa kyrka, Borghamn, Lugnet, Fredshult. Vi njöt av Ombergs skogsklädda kulle, och Tåkerns omtalade vatten.09:25 kom vi till Ödeshög. Det var torgdag och då samlas många från bygden i stan. På Lysings konditori var det tjockt av folk. Efter fikat gick vi på upptäcktsfärd. Vädret var inte med oss, men kameran. Den blev alldeles till sig vid hembygdsgården och vandrarhemmet. Vi drömde oss med Granlidens och Starrladans hjälp bort ett par hundra år.Buss 665 mot Mjölby 11:15. Den gick via Stora Åby och passerade Väderstad och Hogstad. Till Mjölby kom vi 11:58 och åt kebabtallrik på Joseph pizzeria & kebab i centrum. Sedan besökte vi den fina gallerian, hembygdsgården och Café Nyfiket. Två timmar senare stod vi på Mjölbys fina och välordnade resecentrum.Buss 655 till Boxholm avgick 13:55 och blev snart välfylld. Tre steg av i Strålsnäs. I Boxholm tittade solen tillfälligt fram. Snart fick vi söka skydd och gjorde det på biblioteket. Utforskade sedan resecentrum, och gamla stationshuset. Mer hittade vi inte att göra. Men vi såg Boxholms välkända ost. Pendeltåg 8764 över Linköping till Norrköping tog en timme. 15:58 till 16:57. I Norrköping hoppade vi på 3:ans spårvagn och åkte "Draget" upp till Söder Tull för att invänta buss 116 till vårt natthärbärge. Då kom en häftig hagelskur, så väldelig att till och med okända pratade med varandra.Buss 116 hade Abborreberg som slutmål. 17:38 åkte vi och 18:03 vandrade vi de trehundra meterna ner till restaurangen och skrev in oss som nattgäster på vandrarhemmet. Regnbågen dök ner i Bråviken intill Djurö kvarn och små segelbåtar guppade i Lindöfjärden. Vi ramade in den bilden, hängde den på väggen, och sa god natt.Dag 2Buss 116 tog oss in till Norrköping 06:50 från Abborreberg. Vid Söder Tull där en hagelby dränkt oss dan före fick vi vänta 25 minuter på Finspångsbussen.Buss 410 avgick från Nygatan 07:40, hållplats J. Vi verkade vara de enda turisterna för bara vi tittade ut genom fönstren. Samtliga andra, och de var många, åkte till Finspång för att jobba. Vi klev av vid Bergslagstorget 08.18 och gick direkt för att äta frukost. Den intog vi på Åbergs konditori. Sen gick vi till slottet och fotograferade.Buss 40 - 09:05. Vi ville till Valdemarsvik och måste tillbaka till Norrköping först. Bra väg. 09:55 var vi vid resecentrum i Norrköping där vi värmde oss och halvsov i väntrummet.Buss 459 till Valdemarsvik avgick 10:25. Vi steg av i Söderköping 10:53 och Munkebrogatan med Braskens hus förde oss in bland de pittoreska och ålderdomliga husen. Vi hastade vidare till Göta Kanal, men småregnet fick oss att söka skydd på Ågatans Café.Buss 459 - 11:53 fortsatte vi mot sydost. Nästan fullt på bussen. Tio klev av vid Vammarskolan. Vi vid Valdemarsviks station 12:45. Magen skrek. Lunch var en god idé. Med betoning på god eftersom vi på fräscha restaurangen Lilla Blå åt den godaste raggmunk vi någonsin har ätit. I övrigt strosade vi omkring, tittade på några båtar, och spände upp paraplyerna.Buss 535 mot Åtvidaberg avgick 14:10 från stationen. I väntrummet satt Josefine Lindwall och David Johansson. - Vi brukar vara de enda som går på här, sa de, men ändrade sig för Sandra Karlsson skulle ju också med. De tre ses varje dag - på bussen. David går i skolan i Norrköping, tjejerna i Söderköping. Annars bor de i Tryserum, Väster Tryserum, och Skrickerum. Vackert bor de. Landskapet böljar i dalgångar och kullar, och åkertegar och hagmarker avbryts av skogar och sjöar. Där skulle man vilja fotvandra eller cykla. Nu blev det bara ett snabbt bussbyte i Hannäs. Buss 535 mot Åtvidaberg 15:00. Vi var reströtta och halvsov. 15:30 var vi i Åtvidaberg. Regn. Med en timme och tio minuter på oss fikade vi på den vackra stationen och beundrade sedan den gamla Bruksgatan på en regnig promenad. Buss 30 till Linköping 16:40 - en dubbeldäckare. Längst fram där uppe satt treåriga Amanda Lilja från Apladalen i Värnamo med mormor och morfar, Lillemor och Lasse Davidsson. Normalt är det Lasse som kör bussen. Den här dan guidade han barnbarnet och fick svara på en mängd varför.- Titta, där är en farbror som ska åka med. Han har arbetat färdigt på Örsättersfabriken, sa morfar. - Varför då?- Ja, han började väl tidigt i morse.- Varför då?Så där höll de på ända fram till Linköping där vi klev av några minuter försenade 17:23. Vi hade på två dagar åkt över 20 mil buss, åtta mil pendeltåg och 1 kilometer spårvagn för två dygnskort var, 2x140 kronor, det vill säga 280 kronor var och vi hade varit i 11 av Östergötlands 13 kommuner. Från Åtvidaberg hade vi tänkt ta bussen till Kisa, men det finns ingen. Man måste först till Linköping. Och Ydre (Österbymo) kan bara nås via Tranås. Vi insåg att vi skulle behövt en hel vecka. Och det måste man nog ha med tanke på att Östgötatrafiken trafikerar 190 linjer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om