Luftfartsverket byter ledning

Luftfartsverket får ny ledning. Generaldirektör Thomas Allard och styrelseordförande Nils Gunnar Billinger slutar.

NORRKÖPING2013-04-22 06:30

Thomas Allard tog redan för flera månader sedan upp en diskussion med näringsdepartementet om att få något annat att göra och Nils Gunnar Billinger har föreslagits att bli ledamot av EU-organet Performance Review Commission, vilket innebär att han kommer att fungera som en riksrevisor för flygtrafiken. Men för att bli aktuell som ledamot förutsätter det att han avstår andra uppdrag inom luftfartssektorn.

Vill gå vidare

Thomas Allard vill nu gå vidare, trots att hans förordnande sträcker sig fram till 2016. Han går alltså i halvtid.

– Jag har kämpat med det här nio år nu, och när vi gör en liten rockad i styrelsen och byter styrelseordförande, kände jag att det fanns en öppning för mig att göra något annat. Annars kommer jag att hålla på med det här tills jag går i pension och jag vill göra något ytterligare innan dess, säger han.

Han blev 2004 divisionschef på Luftfartsverket och 2010 utsågs han till generaldirektör. Tidigare har han arbetat med robotar och som utvecklingschef för Jas Gripen på Saab.

– När jag kom hade jag tänkt stanna i fem år, men allt eftersom tiden gick och det var spännande och jag fick frågan om jag ville bli generaldirektör blev jag kvar. Det har varit fantastiska år och det är inte lätt att lämna Luftfartsverket, eftersom det är en fantastiskt rolig bransch att jobba i och medarbetarna är kanon.

De senaste åren har det hänt mycket inom affärsverket. Fram till 2010 drevs flygtrafiktjänst och flygplatser integrerat, men sedan dess drivs och ägs elva statliga flygplatser av det statliga bolaget Swedavia medan LFV ansvarar för flygtrafiktjänsten.

Har det varit en turbulent tid?

– Inte alls. Nu har vi startat upp det nya Luftfartsverket och det fungerar. Men förra året kom Jonas Bjelfvenstams utredning och frågan är vad man vill med Luftfartsverket framöver. Då kan det vara lämpligt att någon hakar på och tar hand om framtiden.

Utredningen där verkets verksamhetsform, organisation och befogenheter analyserades kom i april förra året. Utredaren föreslog att Luftfartsverkets roller bör renodlas och att integrationen mellan civil och militär flygtrafiktjänst bör avvecklas.

Behöver en stark aktör

Men Thomas Allard tror inte att det kommer att bli några stora förändringar.

– Det tror jag inte, men det är inte min sak utan ägaren, närinsdepartementet och regeringen, som avgör det. Jag tror att man behöver en stark aktör inom den här branschen. Men det är ju en föränderlig värld vi lever i. Det är bara att titta vad som hänt de senaste åren. Luftfartsstyrelsen bildades 2005, Transportstyrelsen 2009 och Trafikverket 2010.

På måndag börjar han på näringsdepartementet, där han ska arbeta med internationell tågtrafik.

– Det handlar om hur den internationella tågtrafiken fungerar. Det är ett stort EU-projekt.

Arbetet med att rekrytera en ny genraldirektören har påbörjats. Till tillförordnad generaldirektör har ekonomidirektör Mikael Larsson utsetts och Jan Olson utses till styrelseordförande. Han har en lång bakgrund i transportbranschen, först 28 år inom SAS och därefter tio år i SJ.

Luftfartsverket, LFV

Har 1300 anställda, varav 450 i Norrköping. Affärsverket driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder. Omsättningen är omkring tre miljarder kronor per år.

Flygtrafiktjänst och flygplatser drevs integrerat fram till den 1 april 2010 integrerat i affärsverket. Ägandet och driften av elva statliga flygplatser finns sedan dess i det statliga bolaget Swedavia (övriga flygplatser är kommunala eller privata) medan LFV ansvarar för flygtrafiktjänsten.

LFV finansieras av intäkter från flygplatser och flygbolag. Flygbolagen betalar en avgift per flugen sträcka.? ?Källa: LFV

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om