M: Återuppväck det kritiserade Upplev Norrköping

Sophia Jarl (M) vill återuppväcka bolaget Upplev Norrköping och pekar ut tre för Norrköping unika besöksmål i Moderaternas skuggvariant av besöksnäringsstrategin.

Sofia Jarl (M) vill återuppväcka bolaget Upplev Norrköping.

Sofia Jarl (M) vill återuppväcka bolaget Upplev Norrköping.

Foto: Elin Holmer

Norrköping2020-09-11 17:30

"Let´s be brave – inspired by history, create your future" har partiet döpt dokumentet till. Sophia Jarl (M) betonar vikten av tydlighet och mod i deras förslag.

– Vi tycker att det här är ett av de viktigaste dokumenten vi skriver under mandatperioden eftersom det handlar om näringslivet och arbetstillfällen.

Moderaterna tycker att kommunens strategi för besöksnäringen, för perioden fram till 2035, är för otydlig. Sophia Jarl har uppfattningen att kommunen alltid vill lyfta fram för mycket.

– Vi kan inte vara bäst på allt. Vi måste våga synliggöra det som kan få spin-off-effekter. Det finns jättemånga bra saker att satsa på, men vi måste vara modiga och satsa på det som är unikt. 

Kolmårdens djurpark, Industrilandskapet och Visualiseringscenter är de besöksmål som Moderaterna vill våga satsa på. Sophia Jarl menar att de är Norrköpings tre främsta attraktioner som kan ge goda affärer till hela det lokala näringslivet och är helt ensamma i sitt slag.

– Jag skulle säga att det är helt unikt för norra Europa att ha de här besöksmålen.

Partiet ser barnfamiljer som en prioriterad målgrupp, men även affärsresenärer. Norrköpings strategiska läge har goda förutsättningar för att vara en mötesplats. Man vill också att Norrköping årligen blir en plats för flera stora arrangemang som mässor och konferenser – både regionalt, nationellt och internationellt.

Vad är ni oense med Kvartetten om?

– Vår vision och våra mål är helt enkelt för olika. Vi vill att det ska vara tydligt och att företagen ska förstå vad kommunen tycker är viktigt att jobba med när det gäller besöksnäringen. Kvartettens besöksstrategi är en bra bruttolista, men är för flummigt formulerad, säger Sophia Jarl.

Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) håller inte med.

– Visst finns det områden som är otroligt viktiga, men genom att peka ut de tre största är jag inte säker på att man blir tydligare. En strategi ska handla om principer och besöksnäringens betydelse. Vår styrka ligger ju i bredden som till exempel skärgården och våra ytterområden. Då är frågan vad man vinner på att peka ut ett fåtal, säger han.

För att nå dessa mål vill Moderaterna också återuppliva bolaget Upplev Norrköping. De vill ha snabbare beslutsprocesser, samla all kompetens på ett ställe och att utforma ett ägardirektiv till ett gemensamt bolag som kan ansvara för platsmarknadsföring och driva på som ambassadörer för att sätta Norrköping på kartan.

– Jag vill föregå rubriken "Moderaterna vill återuppväcka skandalbolaget Upplev", säger Jarl aningen skämtsamt men med allvar.

– Vi var emot en nedläggning av Upplev Norrköping. Det var inget skandalbolag, det var ett riktigt bra bolag som misslyckades med en utställning. Det var för att det var undermålig styrning och ledning, säger Sophia Jarl. 

Lars Stjernkvist berättar att kommunen precis gjort en omorganisation som tagit en hel del kraft, men påpekar att man långsiktigt ska fundera på hur de ska forma verksamheten och är öppna för framtida förändringar.

– Jag tycker inte vi ska återuppväcka Upplev, utan i så fall forma något som är bättre än vad vi hade då och vad vi har idag. I många kommuner har man samarbeten där kommun och näringsliv jobbar mer tillsammans. Det tycker jag är en spännande idé för Norrköping. Ska vi fortsätta utvecklas som besöksstad så handlar det mycket om att hitta bra samarbetsformer.

Upplev Norrköping

Sista utställningen Marvel Avengers Station blev en stor förlustaffär för Upplev Norrköping. Sammanlagt gick bolaget back med 14 miljoner kronor. Det uppdagades att bolaget köpt in leksaker för mångmiljonbelopp utan att varken informera den egna styrelsen eller upphandla inköpen. I augusti 2018 avgick vd:n Magnus Nilsson. Den 6 mars 2019 lades eventbolaget ned.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!