"Man måste utmärka sig"
Sedan 1 augusti jobbar AnnaKarin som produktionsledare på reklambyrån Rönnberg McCann i Stockholm. Som produktionsledare är hon ansvarig för att en reklamkampanj fungerar.
?När det dyker upp problem är det oftast jag som får lösa dem och det är jag som ska samordna *Copywritern och **Art directorn. Dessutom har jag ett visst ekonomiskt ansvar och jag ska hålla kontakt med kunden, säger AnnaKarin.
Reklambranschen får ofta ta emot beskyllningar för att förstärka gamla fördomar som till exempel de traditionella könsrollerna. Men AnnaKarin tycker inte att det stämmer.
?Vad det gäller könsroller och exploatering av lättklädda kvinnor så tror jag att det håller på att ske en förändring. Precis som det gör i samhället i stort blir folk mer medvetna om könsrollerna och reklamen blir också mer jämställd. Men man kan ju inte komma ifrån att sex säljer.
AnnaKarin berättar att man på hennes jobb inte producerar schabloniserande reklam. Rönnberg McCann ligger till exempel bakom reklamfilmerna för Ving där tjejer och killar i olika åldrar i sin vardag tänker tillbaka på sin semester. "Känslan sitter kvar länge" är det budskap som når konsumenterna.
?Jag har så klart inte sett all reklam som den här byrån är ansvarig för men jag har hela tiden i bakhuvudet att man ska göra så jämställd reklam som möjligt, säger AnnaKarin.
Tidigare studerade AnnaKarin på kultur-, samhäll- och mediagestaltning på Campus Norrköping. Under sin tid på universitetet skrev hon uppsatser om hur kvinnor framställs i media och kom fram till att de ofta framställs som svaga och undergivna mannen.
?Det är naturligtvis inte alls bra, säger AnnaKarin.
I stället tycker hon att ett reklambudskap ska ha en bra koppling till den vara eller tjänst som företaget vill sälja. Humor och viss provokation är också viktiga ingredienser.
?Det gäller att bryta traditionella mönster utan att för den skull gå över gränsen, förklarar Anna Karin.
?I en stor stad utsätts man för över 3000 budskap dagligen, och då gäller det att just vår reklam väcker konsumentens uppmärksamhet, fortsätter hon.
Reklamen brukar också anklagas för att vara manipulerande och diskussionerna om hur våra behov kontrolleras har varit heta. Men AnnaKarin tror inte att reklamen skapar några behov som inte finns.
?Däremot är jag ganska säker på att om man till exempel ska köpa en bil så väljer man den bil som man sett reklam för, säger hon.
AnnaKarin blev intresserad av reklambranschen när hon praktiserade på en dokumentärfilmsfestival där hon hjälpte till med marknadsföringen.
?Jag var ansvarig för att utforma festivalens planscher och upptäckte att jag tyckte det var väldigt roligt.
Efter att AnnaKarin studerat klart på Campus Norrköping byggde hon på sin utbildning med ett år på ett internationellt reklam- och medieprogram i New York. När den var klar var AnnaKarin licenserad produktionsledare.
*Copywriter skriver text eller manus till annonsen eller reklamfilmen.
**Art directorn är bildansvarig för detsamma.
Fotnot: Internationella Reklam- och medie programmet är en svensk utbildning. Skolan heter IIU , Institutionen för Internationella Utbildningar och kan nås genom Folkuniversitetet.
<B>MARIA JANSON
<a href="mailto:ung@nt.se">ung@nt.se</a>
011-200 247</B>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!