Många klagar på hantverkare
Under 2009 fick konsumentrådgivningen i Norrköping ta emot fler klagomål än vanligt från invånarna. Många var missnöjda med hantverkare.
Foto: Jack Mikrut
i en skriftlig kommentar.Under 2009 fick han och hans kollegor ta emot cirka 100 fler klagomål på tjänster och köp än året före.288 personer hörde av sig och ville klaga på hantverkare. Några av klagomålen handlade om byggare som saltade räkningar, arbeten som aldrig blivit färdiga och rena fuskjobb.I och med rot-avdraget blev det vanligare att anlita hantverkare, men konsumentrådgivningen uppmanar köparna att vara noggranna i valet.- Var extra kritisk mot hantverkare som annonserar i dagspressen och uppger enbart sitt mobiltelefonnummer och lovar tio års garanti för sina jobb, ta in anbud från flera olika hantverkare innan du bestämmer dig och gör ett skriftligt avtal, säger Pekka Lehtinen.Många klagomål som inkom till konsumentrådgivningen rörde också telefoni och internet. En hel del Norrköpingsbor lockades av försäljare i galleriorna som lovade gratistelefoner och billiga samtal, men kände sig sedan lurade när de insåg vilka slags avtal de ingått.- Var mycket kritisk mot den här typen av försäljning och ingå inga avtal på stående fot, säger Pekka Lehtinen.
Fakta Konsumentrådgivningens tips
Kontrollera att personen har f-skattesedel.Kontrollera hos Kronofogden att hantverkaren inte har obetalda skulder och därmed riskerar att gå i konkurs.Hitta en bra hantverkare via Gula Sidorna eller genom bekantas rekommendationer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!