Under vecka tolv uppmanas kunder att bojkotta de stora livsmedelsbutikerna för att protestera mot de höga matpriserna. Bojkottens skapades för några veckor sedan och har spridit sig på sociala medier. Men livsmedelsbutikerna i Norrköping är inte oroliga för eventuella konsekvenser och kommer inte att köpa in färre varor inför bojkotten.
– Något sådant har vi inte tänkt, men vi följer utvecklingen om det här på samma sätt som allt annat i samhället. Men hittills har vi inte vidtagit några åtgärder för just den här bojkotten, säger Ica-handlaren Markus Odin som driver Ica Maxi i Ingelsta.
Vad tänker du om den här bojkotten?
– Det är konsumenterna som sitter på makten och vi finns till för kunderna. Vi vill i alla sammanhang vara på kundernas sida och på central nivå inom Ica sitter de i väldigt hårda förhandlingar om just inpriser och de stigande matpriserna.
Enligt Markus Odin är det flera faktorer som ligger till grund för de höga matpriserna. Ökade råvarukostnader, läget i omvärlden och inflationen är några faktorer som påverkar menar han.
Kan du förstå att kunder vill protestera mot de höjda matpriserna?
– Absolut, det kan jag verkligen förstå och respekterar att varje konsument känner att man vill göra någonting, säger Markus Odin.
Även på Ica Kvantum i Klockaretorpet kommer det att rulla på som vanligt under nästa vecka.
– Vi har inte, i våran butik, diskuterat om att vi ska ta in mindre varor inför nästa vecka. Inte heller om vi ska ta in mer varor veckan efter bojkotten. Vi låter det gå precis som vanligt, säger Ica-handlaren Thomas Österberg.
Vad tänker du om den här bojkotten?
– Jag vet inte riktigt vad jag ska säga eller tycka om det. Vi får se vad det leder till och hur nästa vecka blir.
Inte heller Willys planerar att anpassa verksamheten inför nästa veckas bojkott.
– Vi kommer inte att göra några särskilda anpassningar (som exempelvis att köpa in färre varor) eftersom vi vill se till att alla de kunder som väljer att handla hos oss ska ha ett fullgott sortiment att välja ifrån, skriver Willys presstalesperson Louise Hulgaard i ett mejl.
Coop har däremot tagit fram ett kommunikationsunderlag till butikspersonal som får frågor om bojkotten från kunder.
– Debatten är viktig och vi välkomnar den. Allt som sporrar oss att bli ännu lite bättre är positivt, skriver Coops presstalesperson Katina Palmgren.