Matkasse är årets julklapp

En färdigpackad kasse med mat för en vecka hemkörd till dörren. Det är årets julklapp enligt Handelns utredningsinstitut. Men det finns uppstickare som föreslår annat.

Norrköping2011-11-16 00:00

Eller vad sägs om att årets julklapp blir tid. Det är nätverket En köpfri dag och föreningen Tidsverkstans förslag. Nu är det dessvärre inte så att de kan erbjuda 25-timmars dygn de heller. Däremot tycker de att vi ska ge bort tjänster som till exempel barnvakt, städning eller reparationer.

- Ting tar tid. Det tar tid att tjäna ihop till saker, det tar tid att välja ut saker och det tar tid att sköta om saker. Köp mindre och få mer tid att leva i stället, säger Göran Hådén, talesperson för En köpfri dag i Sverige.

Naturskyddsföreningen försöker inte slingra sig. De lanserar ålen som årets julklapp, dock inte som delikatess på julbordet. Här handlar det om att köpa och ge bort fiskerättigheter av den akut hotade arten.

Sedan 70-talet har 95 procent av den europeiska ålens yngel försvunnit. Genom att köpa upp fiskerättigheter av ålfiskarna som ett stöd så får fler ålar möjlighet att fortplanta sig.

Stort genomslag
När Handelns utredningsinstitut (HUI) utsåg matkassen utgick de från tre kriterier: det ska vara något lite nytt och omtalat, något som representerar den tid vi lever i och något som är en storsäljare. Matkassen uppfyller alla dessa kriterier.

De färdigpackade matkassarna som levereras med meny och recept för en veckas mat till fyra personer har slagit igenom ordentligt i år. Enbart företaget Linas Matkasse, som startade 2008, har 26 000 kunder.

- En kombination av ökad köpkraft och tidspress gör hushållen villiga att betala för bekvämlighet i sin vardag, säger Lena Larsson, vd på HUI Research.

Fakta Tidigare klappar

Några av de produkter som blivit utsedda till årets julklapp:

1988: Bakmaskinen

1990: Woken

1992: Tv-spelet

1994: Mobiltelefonen

1996: Internetpaketet

1997: Elektroniskt husdjur

2004: Den platta tv:n

2007: Gps-mottagaren

2009: Spikmattan

2010: Surfplattan

Källa: HUI Research (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om