Med Jack mot den sista turen
Lars Svensson är skeppare ombord och har varit med från början.
-Verksamheten går ju inte riktigt runt och det tänker vi inte bjuda Norrköpings hamn på, säger Lars Svensson, skeppare på M/T Jack och delägare i Magda Svenssons Skeppshandel.
Foto: Fredrik Jonson
När det gäller just båten Jack har han rattat den från början.- Vi har haft färskvattenbåt i hamnen sedan 1950-talet. Jack köpte vi i Strömstad början av 1970-talet, -73 eller -74 tror jag det var. Sedan körde vi ner den till varv i Göteborg. Där förlängde vi båten fem meter och sedan tog vi Göta kanal hem hit. Det var en mycket trevlig resa, säger Lars Svensson.Nu talar det mesta för att M/T Jack har gjort sin sista tur som färskvattenbåt i Norrköpings hamn. Som NT berättade förra veckan planerar Magda Svenssons Skeppshandel att ta båten ur drift. Verksamheten bär sig inte, det saknas cirka 300 000 kronor för att få tillräcklig snurr på just vattenleveranserna och någon lösning med Norrköpings hamn och Norrköpings kommun har det inte blivit. 15 december är det färdigt för M/T Jack som ska ut till försäljning.Någon sentimentalitet vill ändå inte Lars Svensson riktigt kännas vid.- Nja, hade det varit för 10 år sedan hade det kanske gjort lite ont i hjärtat av nostalgiska skäl. Det är nog mest andra som reagerar när vi berättat om våra planer. De tycker Jack hör till Norrköping men faktum är ju att verksamheten inte går riktigt runt och det tänker vi inte bjuda Norrköpings hamn på, säger han.Tankbil?
Hur vattenleveranser ska gå till sedan vet han inte. Kanske bryr han sig inte heller. En stor del av hamnen saknar färskvatten vid kajerna så utan färskvattenbåt är tankbil en tänkbar möjlighet. De tar å andra sidan bara runt åtta kubikmeter vatten jämfört med Jacks 75 kubikmeter och med tanke på att många fartyg vill ha så mycket som 300-350 kubikmeter färskvatten vid sina hamnbesök förstår vem som helst att det blir väldigt många tankbilar.Fast just den här kylslagna novembermorgonen rycker Lars Svensson mest på axlarna åt hamnens framtida vattenbestyr. När vi lägger ut från kajen kommer dagens första vattenbeställning. Det holländska fartyget Nola ligger ute vid Pampuskajen och lossar sopor som ska till värmeverket på Händelö. Nu vill de fylla på färskvattentankarna och 12 ton vatten, ungefär lika mycket i kubikmeter, är beställt.- Jag har 50 ton ombord just nu så det är inga problem, säger Lars Svensson när vi sakta stävar genom hamnen ut mot Lindökanalen.- Man kan ju tycka det är lite konstigt att kajen ute vid Pampushamnen som är så pass nybyggd inte har färskvatten till kajerna."De kan bli sura"
Efter en färd genom den inre hamnen, som för dagen är ödslig och tom, kommer vi fram till Nola. Försiktigt lägger vi till utmed det holländska fartyget.- Man får vara försiktig så man inte puffar till dem för hårt. De kan bli lite sura om de måste måla om, skrattar Lars Svensson men holländarnas oro visar sig obefogad. Någon puff blir det inte och nästan omärkligt lägger sig Jack intill och förtöjer.Slang dras från Jack till Nola och cirka 20 minuter senare har 12 ton färskvatten levererats.- 30 spänn kubiken kostar vattnet. Sedan kostar vi 250 kronor i timmen och jag kanske kan fakturera en timme den här gången. Man blir inte rik på att köra vattenbåt, säger Lars Svensson.Ett liv även utan Jack
De senaste tre månaderna har Magda Svenssons Skeppshandel levererat cirka 1 400 kubikmeter vatten, varav ungefär hälften skett med Jack.För Magda Svenssons Skeppshandel är vattenleveranserna inte det viktiga och företaget fortsätter även utan Jack. Affärsidén är densamma som när företaget grundades för över 100 år sedan.- Vi säljer allt till handelssjöfarten. Allt från varor till köket till maskinrummet. Proviant, skruvar, muttrar, olja ja allt du kan tänka dig. Beställningarna kommer från fartygens agenter eller från fartygen direkt. Vårt jobb är att skaffa fram grejorna och leverera det när de ligger vid kaj, säger Lars Svensson.Norrköping och Oxelösunds hamnar är basen för verksamheten men Magda Svenssons skeppshandel levererar även utmed hela sydöstra kusten om kunderna så önskar. Om nu vatten och proviant räknas till klassisk skeppsfournering är Magda Svenssons Skeppshandel även med och nosar på framtiden.- Vi har mycket inom data också numera. Vi har två som bara säljer och monterar datorer på båtar, säger Lars Svensson.
FAKTA M/T Jack
Byggår: 1957.Mått: 20 meter lång, 6 meter bred.Vikt: 75 ton (tom), 150 ton fullastad.I Norrköping: Sedan mitten av 70-talet.Toppfart: Cirka 8 knop.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!