Media Markt varslar hela personalen

Media Markt har varslat all personal på de 27 butikerna i Sverige för att kunna omförhandla anställningsavtalen.

Media Markt flaggar för en ny arbetsmodell, där personalen tjänstgör mer på helger och kvällar.

Media Markt flaggar för en ny arbetsmodell, där personalen tjänstgör mer på helger och kvällar.

Foto: Michael Svensson

Norrköping2015-02-03 15:52

Media Markt etablerades i Sverige 2006 och har även butiker i Norrköping och Linköping. Enligt Dagens Industri har Media Markts etablering i Sverige inneburit förluster på drygt två miljarder kronor. Butikerna drivs av separata dotterbolag. Senaste presenterade årsredovisningen för Norrköpingsbutiken, från 2013, visar att den ansamlade förlusten var drygt 56 miljoner kronor 2013. Verksamhetsåret 2012-2013 blev förlusten 14 200 623 kronor. Butiken hade då 61 anställda i medeltal. Linköpingsbutikens totala förlust 2013 var 22,7 miljoner kronor. Där arbetade i medeltal 50 anställda 2013.

– Vi pratar väldigt lite siffror i Media Markt, säger vd Per Kaufmann till NT som inte vill kommentera de stora minussiffrorna.

Är det inte siffrorna som är det viktigaste?

– Nej, det viktigaste är att ge kunderna bra service.

Och det är för att förbättra servicen som bolaget nu varslar alla ungefär 1 400 butiksanställda runt om i landet:

– För ungefär 1,5 år sedan började vi att titta över butikerna. Vi byggde om 15 butiker och minskade ytorna i elva butiker för att öka kundnyttan och göra butikerna mer attraktiva. Målet är att det ska lättare i kundens ögon att besöka butiken, säger Per Kaufmann som tillägger att personal också fått mer utbildning i kundbemötande.

Genom detta projekt har man också analyserat kundtillströmningen och funnit att det är mest på helgar och kvällar kunderna kommer:

– Vi har för lite personal på kvällar och helger, och vi vill justera en del av våra anställdas kontrakt. Om det gäller fler än fem anställda per enhet, då är vi tvungna att varsla, förklarar Per Kaufmann som inte ser någon större dramatik i det:

– I Sverige är det genast så att det blir tal om avsked om man varslar, men så är inte fallet här. Det kan till och med bli så att vi anställer mer personal på helger, säger han och utvecklar sitt svar:

– Många arbetar varannan helg och vi behöver anställa fler på helger för att anpassa jobben till när det är helg. Det ger också mer OB-ersättning som kan kompensera timförlusten, säger han med tanke på att det kan bli personal som får minskad arbetstid.

Förhandlingarna med facket inleds om två veckor.

– Vi informerade personalen i måndags morse. Det finns förståelse för att vi gör så här, men en del uttrycker också oro för hur det påverkar den egna situationen, säger Per Kaufmann som medger att det kan sluta med att fler anställda erbjuds deltidstjänster.

Har ni tittat på hur era konkurrenter organiserar bemanningen?

– Det får du fråga dem. Det är inget jag vill uttala mig om, säger Per Kaufmann.

Varuhusen går med stora förluster, men däremot ökar intäkterna i Media Markts näthandel:

– Internethandeln växer väldigt starkt, det ökar riktigt ordentligt, säger han, men vill inte nämna några siffror där heller.

Men det kan väl inte få kosta hur mycket som helst att hålla igång det här?

– Vi ligger på budget, säger Per Kaufmann.

I Norrköping och Linköping togs budet om varslen emot med blandade känslor:

– Det var blandade känslor. Många förstår varför vi måste anpassa oss, säger Ingo Rippert, varuhuschef i Norrköping till affarsliv.com.

Hans kollega Benny Humby, varuhuschef i Linköping, vill avvakta tills processen är färdig.

– Givetvis finns det en viss oro för förändringar. Men det är svårt att säga hur det påverkar varje individ innan förhandlingarna är klara, säger han till affarsliv.com.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om