Mer tung trafik ökar utsläppen

8 000 fordon passerar Händelöbron varje dygn. Knappt var tionde är en lastbil till något Händelöföretag. Trafiken kommer att öka. Redan nu har vissa tillfartsvägar drabbats av trafikinfarkt.

Foto: Strand Mikael

Norrköping2008-03-10 00:15
Norrköping har det bästa svenska logistikläget anser branschfolk. Norrköping har också som mål att bli en jätteviktig knutpunkt, där olika transportslag - bil, tåg och båt - möts och kan "byta" gods som på 24 timmar når 100 miljoner konsumenter.Men målet är tufft. Konkurrensen från andra kommuner är stenhård. Jönköping, till exempel, tog nyligen hem flera intressanta etableringar, fast man saknar hamn, ett av Norrköpings "ess".Norrköpings terminaler, lagercentraler och godsproducerande företag ligger i huvudsak på Herstaberg, Slottshagen, Saltängen, Sylten och "navet" Händelö. Händelöföretagen ger redan i dag över 700 jobb. Dubbelt upp får vi nog räkna med, eftersom befintliga företag utökar och nya kommer till på de tomter som fortfarande är lediga. Eon ska bygga en femte panna på Händelö. Det ger mer tung trafik och mer folk under några års byggtid och även efter det. Bara i fjol körde totalt 31 600 tunga fordon till och från Eon. 18 170 tog Bravikenvägen, 6  400 Händelöbron. Över 7 000 var korttransporter från hamnkaj till panna. Den femte pannan betyder ännu mer bränsle per båt, hoppas Eon. Det är självfallet bra för miljön.Bygga ut
Agroetanol, Cleanaway och Returpack ska också bygga ut. Colmec har nyligen gjort det. En rapsdieselfabrik planeras... All utbyggnad sker med kommunens goda minne. Trots att kommunen samtidigt slår fast i översiktsplanen för Händelö, att verksamheterna på Händelö gör att kvävedioxidutsläppen överskrids på flera gator inne i stan. Bland annat på Packhusgatan/Ståthögavägen, som i dag har upp mot 30 000 fordon per dygn och Sandbyhovsrondellen med mer än 35 000 fordon per dygn. Stillastående köer är tidvis redan ett faktum och det beror mycket på köpmeckat Ingelsta.Genar Händelö
Varje dygn passerar 8 000 fordon Händelöbron och många har då passerat Packhusrondellen. Kardonbron tas av 6 000. Av alla bilarna till och från Händelö har bara 600 tunga fordon destination Händelö. Flera hundra Händelöanställda tar också bilen till jobbet. Det görs även affärsresor.De flesta fordon passerar alltså tvärsöver Händelö. Många, även privatbilister, genar för att slippa bland annat Ståthögaleden. Transporter till Braviken görs. Två planerade sågverk på Malmölandet och annan ny verksamhet kommer att öka trycket på tvärsövervägen, även om åtskilliga fordon kommer norrifrån.Om några år går minst 4 000 fler fordon varje dygn över broarna till och från Händelö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om