Mer tung trafik ökar utsläppen
8 000 fordon passerar Händelöbron varje dygn. Knappt var tionde är en lastbil till något Händelöföretag. Trafiken kommer att öka. Redan nu har vissa tillfartsvägar drabbats av trafikinfarkt.
Foto: Strand Mikael
Agroetanol, Cleanaway och Returpack ska också bygga ut. Colmec har nyligen gjort det. En rapsdieselfabrik planeras... All utbyggnad sker med kommunens goda minne. Trots att kommunen samtidigt slår fast i översiktsplanen för Händelö, att verksamheterna på Händelö gör att kvävedioxidutsläppen överskrids på flera gator inne i stan. Bland annat på Packhusgatan/Ståthögavägen, som i dag har upp mot 30 000 fordon per dygn och Sandbyhovsrondellen med mer än 35 000 fordon per dygn. Stillastående köer är tidvis redan ett faktum och det beror mycket på köpmeckat Ingelsta.Genar Händelö
Varje dygn passerar 8 000 fordon Händelöbron och många har då passerat Packhusrondellen. Kardonbron tas av 6 000. Av alla bilarna till och från Händelö har bara 600 tunga fordon destination Händelö. Flera hundra Händelöanställda tar också bilen till jobbet. Det görs även affärsresor.De flesta fordon passerar alltså tvärsöver Händelö. Många, även privatbilister, genar för att slippa bland annat Ståthögaleden. Transporter till Braviken görs. Två planerade sågverk på Malmölandet och annan ny verksamhet kommer att öka trycket på tvärsövervägen, även om åtskilliga fordon kommer norrifrån.Om några år går minst 4 000 fler fordon varje dygn över broarna till och från Händelö.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!