Miljonstämning för förstört golv

Norrköpings kommun har nu skickat ett skadeståndskrav på minst 1,4 miljoner kronor till servicebolaget Förenade Service.

Under torsdagen var Rambodalskolan tom på elever.

Under torsdagen var Rambodalskolan tom på elever.

Foto: Matz Glimhed

Norrköping2014-03-19 12:47

Videon är inte längre tillgänglig

Kommunen anser att företaget har förstört ett golv i Rambodalsskolan i samband med golvrenovering. Förenade Service meddelar på sin hemsida att bolaget genomfört en kundnöjdhetsanalys som visar att nio av tio kunder upplever kvaliteten på levererade tjänster som bra eller mycket bra.

Men Norrköpings kommun är undantaget – den har sedan i december tvistat med Förenade Service efter en misslyckad golvrenovering i Rambodalsskolan.

Den 4 december i fjol fick skolan med 175 elever utrymmas från en dag till en annan på grund av en stark och irriterande lukt som framkom efter golvrenoveringen.

Förenade Service hade redan den 28 november dokumenterat skador i byggnaden, bland annat trasiga lister, för att visa att byggnaden inte vari bästa skick. Kommunens Lokalförsörjningskontor anser att serviceföretaget använt alldeles för mycket vatten, vilket skadat linoleummattorna – medan företaget hänvisar till att deras metod var den enda som kunde nyttjas. I annat fall var man tvungen att byta ut hela golvet – men det var ingenting kommunen hade för avsikt att göra. Tvisten har pågått sedan i december, men nu har kommunen skickat ett skadeståndskrav undertecknat av kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) och kommundirektör Åsa Byman-Falck. De hänvisar till en luftmätning som ska styrka att golvvården är utförd på felaktigt sätt. "Lokalförsörjningen som ansvarar för verksamheten på Rambodalsskolan har till följd av skadorna hitintills orsakats kostnader för reparationer, evakueringar och konsulter motsvarande cirka 1,4 miljoner kronor. Ytterligare kostnader förväntas tillkomma. Storleken på det slutliga skadeståndskravet kan därför inte anges, utan Lokalförsörjningen ber att få återkomma till detta", står det i kravbrevet i vilket kommunen vill ha besked om Förenade Service medger skadeståndsansvar utan att vitsorda något visst belopp.

"Detta skulle underlätta den fortsatta handläggningen genom att parterna då kan övergå till att diskutera ersättningens storlek", skriver kommunen som också nämner att Lokalförsörjningen tvingas väcka talan (stämma) Förenade Service, vilket skulle fördyra och fördröja processen ytterligare, om inte företaget tar på sig ansvaret.

Senast 4 april vill kommunen ha svar från Förenade Service.

NT har sökt Lena Berntsson, operativ chef på Förenade Service, för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om