Minskad hjälp till konsumenterna i höst

Möjligheten att få hjälp från Konsument Norrköping minskar i höst.

Norrköping2002-09-14 04:00
En gång hade Konsument Norrköping fem anställda.
Nu finns en anställd kvar, konsumentvägledaren Pekka Lehtinen. Under ett år har han haft hjälp av en projektanställd, men nu är det slut med det.
Kommunen sökte i våras extra utvecklingspengar från Konsumentverket, men fick inga. Verket hade 20 miljoner kronor att dela ut till kommuner, men fick in ansökningar om 45 miljoner.
Om kommunen fått pengarna skulle de ha använts för att under 16 månader anställa en person som skulle vara ute på gymnasieskolorna. Gymnasieeleverna behöver större kunskap i konsumentfrågor för att klara livet i samhället. Det här innebär att Lehtinen från i höst är helt ensam. Då hinner han inte med rådgivning, information i gymnasieskolor, ekonomisk rådgivning och annat. Han ser att kommuninvånarnas behov av hjälp är mycket större än den hjälp han ensam hinner ge.
Redan tidigare har kommuninvånare klagat över att det varit svårt att nå honom. Nu lär det bli ännu svårare.
Socialdemokratiska kommunalrådet Christer Nilsson är politiskt ansvarig för konsumentverksamheten.
Någon förstärkning kan han inte lova, men han berättar att organisationen ska ses över. Han hoppas på möjligheter att effektivisera verksamheten, men hur kan han inte säga något om.
Pekka Lehtinen är besviken och tycker att det saknas engagemang hos kommunledningen.
-Vill politikerna ha den här verksamheten måste den förstärkas, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om