Missförhållanden på särskilt boende anmäls

Underbemanning och låg kompetens på ett särskilt boende har lett till missförhållanden som nu anmälts enligt Lex Sarah.

Norrköping2015-07-24 02:00

Det är samma boende som gjort två Lex Sarah-anmälningar av händelser som skett under april och början av maj månad i år.

Enheten är ett särskilt boende utan speciell inriktning, men där 88 procent av de boende har någon form av demensproblematik. Det beror bland annat på att det finns för få platser på särskilda demensboenden.

Den ena anmälan gäller en brukare som på grund av sin sjukdomsbild uttalar könsord och gör sexuella anspelningar. Det har lett till omfattande obehag för andra brukare som blivit oroliga, ledsna och upprörda.

Den andra anmälan handlar om enskilda brukare som inte fått det stöd som de ska ha – något som lett till att de drabbats av oro, aggressivitet och ångest.

Men fler demensplatser skulle inte lösa hela problemet.

– Om man redan har en boendeplats och demensproblemen kommer efterhand är det kanske inte lämpligt att flytta till ett annat boende från den miljö där man är trygg och känner sig hemma. Då måste vi kunna anpassa vården där man befinner sig, säger Helena Broberg, verksamhetschef för vård och omsorg i Norrköpings kommun.

En orsaktill problemen är låg bemanning som gör att gemensamma utrymmen på boendet lämnas utan kontinuerlig uppsikt och att enskilda brukare inte får sina behov tillgodosedda. Boendet hade under en period utökad bemanning, men den togs bort i mars.

– I vissa perioder kan vi ha större behov på en enhet. Då kan vi ta in hjälp från andra enheter och omfördela de resurser vi har, förklarar hon.

En annan orsak till problemen uppges vara låg kompetens.

Alla medarbetare på boendet har nu fått utbildning för att vårda personer med demensproblematik. Det man också gjort är att ta hjälp av kommunens demensenhet med att utreda brukares behov och hitta lämpliga åtgärder för var och en. De har också utbildat team som nu kan strukturera arbetet.

De drabbade brukarna har också fått ökat stöd av medarbetare, som nu följer med dem för att lugna vid behov.

– Det jag vill lyfta fram är att man uppmärksammat problemen och gjort en analys och bedömning vilka åtgärder som behövs för att tillgodose de behov som finns, säger Helena Broberg.

Bedömningen i båda anmälningarna är dock att samma problem skulle kunna uppstå igen.

– Vi måste ständigt jobba med kvalitetsförbättringar. Men vi blir allt bättre på att snabbt uppmärksamma förändringar för att kunna sätta in åtgärder i tid, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om