Missnöjda telekunder kan få rätt

De som tagit upp striden mot Svea Telecom kan få rätt. Nu har teleoperatören lovat att missnöjda kunder får bryta kontraktet kostnadsfritt.

Norrköping2010-10-30 10:53

Videon är inte längre tillgänglig

I måndagens NT berättade vi om teleoperatören Svea Telecom som tagit över flera äldre kvinnors telefonabonnemang trots att de inte accepterat företagets erbjudanden. Efter det har vi på Dina pengar fått flera telefonsamtal från kvinnor som också blivit uppringda. En kvinna accepterade erbjudandet men fick problem med företaget när hon ångrade sig.
Konsument Norrköping har fått många samtal. På tre dagar ringde 14 personer som hamnat i tvist med Svea Telecom. Konsument Norrköping har hjälpt många upprörda kunder att bestrida fakturor.
– Det här är en riktig röra. När de ringer säger de att de är samma som Telia men att räkningen kommer från Svea Telecom. De far alltså med rena lögner. Några har blivit uppringda på kvällarna och blivit hotade för att de ska betala, säger konsumentvägledare Pekka Lehtinen.
Får bryta avtalet
När NT ringer upp Svea Telecom för att höra vad de säger om klagomålen får vi det här bryska svaret:
– Inga kommentarer. Och är det så att du går ut med någonting som inte stämmer så kommer vi att stämma dig och din tidning för förtal, säger Fredrik Andersson som är reklamationsansvarig.
Efter några minuter ringer Fredrik Andersson upp igen och vill ändå kommentera.
– Vi kommer att gå igenom de ärenden som kommit till Pekka Lehtinen och granska dem från fall till fall. Vi kommer att återkomma till kunderna direkt och är det någon som är missnöjd eller om någon kund missförstått avtalet vill vi reda ut det. Om det har blivit några missförstånd river vi upp avtalen och tar bort dem gratis om kunden vill det.

Läs mer om det här i lördagens Norrköpings Tidningar.

Så säger lagen

Försäljning över telefon regleras av distans- och hemförsäljningslagen.
Vid distansköp har du alltid 14 dagars ångerrätt vid köp inom Sverige.
Säljaren har skyldighet att skicka en skriftlig ångerhandling till kunden med information om ångerrätten.
När det gäller köp av tjänst på distans börjar din ångerrätt att löpa när du ingår avtalet men tidigast när du har mottagit den skriftliga ångerhandlingen.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!