De flesta tycks mena att det inte alls är OK. De flesta vill ha strängare regler. Många bilförare anses brista i koncentrationen bakom ratten.
Övriga länder i EU har infört förbud mot att prata i mobil och köra bil. Så inte Sverige. Där litar man blint på forskningen.
Ingen effekt
På tisdagen förklarade Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) att det inte hjälper med en ny lag.
- Folk håller sig inte till förbud. Det har ingen effekt på olycksrisken.
Katja Kircher är forskaren som går på tvärs mot allmänna opinionen.
Hon tror att folk vill förbjuda mobilprat i bilen för att grannen inte klarar av det. Själv klarar man av det.
OK att snacka
Trafikorganisationerna håller med. NTF i Sörmland och Östergötland tycker också det är OK att snacka i mobilen i bilen.
- Så länge det sker handsfree, säger Lars Nordqvist.
- Så länge inte forskningen säger något annat.
- Om man använder mobilen med förstånd.
Lars Rundqvist är tvärsäker. Han dömer ut dem som är tveksamma till mobilprat.
- Då ska man inte prata med passagerarna heller.
- Att ha barn i baksätet som skriker eller spyr är också distraherande.
NTF stöder sig på en studie från Safer, som samarbetar med Volvo.
Motormännen i Östergötland är tydligare. Ordföranden heter Birgitta Lindell.
- Vi vill ha förbud mot mobilprat, om det inte är handsfree.
Men den lagen lär inte komma, om regeringen följer forskningen.
- Det är inte första gången forskarna tycker annorlunda än allmänheten, säger Birgitta Lindell.
Hon är ofta ute i trafiken och räknar bilbälten med mera.
- Ofta blir det lite vingligt och går sakta. Ofta sitter föraren då med mobiltelefonen vid örat.
Inga sms
- Det går inte att förklara bort. När man börjar leta efter mobilen i bilen tappar man fokus.
Att incidenterna är många vittnar bilförare ständigt om.
- Att få bort alla tillbud går inte. Trafiken bygger på ett samspel mellan förarna. Vi vill i första hand få bort alla olyckor, säger Lars Rundqvist.
Sms då?
- Absolut inte!
Han anser att läsa och skriva under körningen gör att koncentrationen "fullständigt är borta".
Men att prata i mobil och köra bil är alltså tillåtet. VTI föreslår i stället att telefonerna blir smartare. De ska sluta fungera när man kör förbi en skola, eller slå larm när vi kör för fort.
- Tala gärna om i mobilen att du kör bil. Jag brukar säga att det beror på trafiken om jag tystnar, råder Lars Rundqvist.