Moderaterna satsar på "mjuka frågor" i kampanj

På tisdag kommer moderaternas partiledare Bo Lundgren till Norrköping för att leda ett torgmöte i en lokal moderat kampanj.

Norrköping2001-08-31 04:00
Norrköpingsmoderaternas höstkampanj har titeln Utveckla Norrköping ­ nu får det vara nog.
Kampanjens metoder är de traditionella. Under två veckor kommer moderaterna att anordna torgmöten och ha dörrknackning.
­Vi vill vara ute mer bland vanliga människor, säger riksdagsledamoten och Norrköpingsbon Stefan Hagfeldt som kommer att delta i dörrknackningen.
Som en del i kampanjen kommer moderaternas partiledare Bo Lundgren till Norrköping för att leda ett torgmöte nu på tisdag.
<p><b><font size="2">Offentlig debatt</font></b>
Två dagar senare är det en offentlig debatt mellan det moderata oppositionsrådet Jörgen Rundgren och det nytillträdda kommunalrådet Mattias Ottosson (s) i biblioteket.
Även om metoderna är de traditionella, är budskapet inte det traditionellt moderata.
­Vi vill profilera oss på lite mjukare frågor, säger kampanjledaren Johnny Zakrisson.
Under kampanjen vill moderaterna föra en dialog med allmänheten om den sociala utslagningen i Norrköping och om hur fler jobb ska skapas.
<p><b><font size="2">Kommer följas upp</font></b>
Kampanjen kommer senare i höst att följas upp av en motion och ett alternativt budgetförslag.
Moderaterna har i de senaste två budgetförslagen haft med ett förslag om en 48-timmarsgaranti där den arbetslöse 48 timmar efter att han eller hon blev arbetslös ska ha fått hjälp. I motionen föreslår moderaterna att Norrköping ska vara ett försöksområde för detta.
I budgetförslaget kommer inte siffrorna vara det primära.
­Det är vår åtgärdslista som är viktig. Vad vi vill förändra, inte siffrorna, även om de kommer vara med, säger kretsordföranden Jirina Klevstig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om