Möjligt att flyga till flyget

En revolution inom svenskt flyg gör Landvetter till Östergötlands flygplats från och med september nästa år.

Norrköping2010-02-02 13:22
Det låter nästan osannolikt. Flyg till Arlanda, Kastrup, Amsterdam och München har diskuterats år ut och år in i Östergötland.Men aldrig Göteborgs flygplats Landvetter.Nu ritas flygkartan för en stor del av Sverige om och det görs av det göteborgska flygbolaget City Airline. Bolaget startar tillsammans med regioner, kommuner, privata finansiärer och näringsliv 10 nya matarlinjer till Landvetter, samtidigt som City Airline utökar sina 11 destinationer ut i Europa till 30.För Östergötland innebär det att Norrköping alla dagar utom lördagar, har fyra ankommande och fyra avgående flygplan till Landvetter. Resan till Landvetter tar ungefär 20 minuter minuter med City Airlines jetplan Embraer. När planen landar på Landvetter kan de resande antingen stanna i Göteborg, eller gå direkt ombord på ett plan som antingen ska till någon plats i Sverige, Norge, Danmark eller kontinenten.Flygbuss
- Flygningen mellan Östergötland och Göteborg blir som en resa med en transitbuss, säger City Airlines ägare Lars Magnusson.Växjö och Karlstad har redan bestämt sig för att gå med i jättesatsningen. Norrköping och Östergötland är så gott som klara, och det har bara tagit knappt en månad. Borlänge, Örebro, Oslo, Västerås, Århus och Ålborg hoppas City Airlines också få med.I varje region City Airline flyger från skapas ett regionalt marknadsföringsbolag där City Airline äger 51 procent och regionala och privata intressenter och företag tillsammans ska äga 49 procent. De regionala intressenterna satsar tillsammans sex miljoner kronor och regionen och dess kommuner bidrar med totalt nio miljoner kronor i marknadsföringspengar under tre år.1,5 timmar till Oslo
För Östergötland blir den totala kostnaden 15 miljoner kronor och för de pengarna får länets invånare tillgång till omkring 40 olika destinationer i Norden och Europa. Till Paris, Birmingham och Zürich, för att nämna några exempel, tar det tre timmar, till Oslo och Växjö 1,5 timmar och till Moskva 3,5 timmar. Då talar vi bara om City Airlines egna linjer. Till det kommer alla andra linjer och flygbolag som finns på Landvetter.- Den längsta väntetiden på Landvetter blir 54 minuter, säger Martin Wirth, projektledare på City Airlines för omläggningen av den svenska flygkartan.Lyfter du från Östergötland 6.30 på morgonen, kan du vara i Oslo klockan 8 och tillbaka i Norrköping 13.30, 17.30 eller 22.00, beroende på vad du väljer.En miljon resenärer
Landvetter har fyra miljoner passagerare om året, men skulle kunna ta emot 10 miljoner. Det är enda flygplatsen i Sverige som har kapacitet för en satsning som den City Airlines nu står inför och bolaget räknar med att matarlinjerna kommer att ge Landvetter ungefär en miljon nya resenärer.För att det här ska kunna fungera måste alla plan i systemet komma in och starta så gott som samtidigt på Landvetter. Därför kommer Luftfartsverket att bygga om flygplatsen för ungefär 70 miljoner kronor. Arrangemang
City Airline räknar med att 80 000 resenärer om året antingen ska flyga från eller till Östergötland. Det lokala marknadsbolaget ska ha en egen marknadsförare med uppgift att fylla planen. Två gånger i veckan möts marknadsförarna på Landvetter för att dela med sig av erbjudanden som ska locka privatresenärer att till exempel köpa en weekend i Göteborg eller en mässa i Paris för sista minutenpris.- Marknadsförarna ska köpa upp sådana arrangemang på spotmarknaden. Ett hotell med 15 tomma rum kan sänka priset till en tredjedel. Vi letar upp kunder och skapar mervärde, för det är ett otroligt slöseri att flyga halvtomma plan, säger Martin Wirth.Privata investerare, näringsliv, regioner och kommuner kommer att vara i finansieringen. Totala kostnaden för de första tre åren blir 206 miljoner kronor.Jetplanet kommer att stå oanvänt i Norrköping i 3,5 timmar tre gånger varje dag. Då hoppas Martin Wirth att det ska finnas intresse att hyra det. På tre och en halv timme går det exempelvis att flyga fram och tillbaka till Sundsvall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om