Munchs liv på gultonat papper

Norrköpings konstmuseum går från finskt till norskt när de avslutar sitt nordiska temaår med att visa Edvard Munchs grafik med start i morgon.

Foto: Strand Mikael

Norrköping2009-09-03 13:21
Här är det inte Munchs välkända expressiva målningar som visas, utan hans mer okända grafik till största delen hämtad från Thielska Galleriet i Stockholm.- Grafiken är en särskild del av hans konstnärskap. Han arbetade med samma motiv men det är inte fråga om modeller för målningarna, förklarar Konstmuseets Kerstin Holmer om de akvatinter, torrnålar och träsnitt som bildar utställningen Edvard Munch som grafiker.Utställningen är i princip kronologiskt uppbyggd, men den självbiografiske Munch går igenom olika faser som gör att hans olika teman också framträder tydligt.- Det börjar med barndom och död, och ju mer vi kommer in i rummet närmar sig Munch kärleken, kommenterar Kerstin Holmer sin hängning.Edvard Munchs bilder kan tyckas vara häftiga eruptioner av känslor präglade av hans sinnesförfattning eller själstillstånd. Men det är en felsyn.- Munch avbildade inte vad han ser utan vad han såg, säger Kerstin Holmer och syftar på hans medvetna och långsamma framkallningsprocess mellan seende och bild.Ändå kan man avläsa hans bilder som dagboksblad - och i den meningen är hans konst lättillgänglig. Här finns barndomens skildringar av död och förlust, både Munchs mor och syster dog i tuberkulos och han levde länge i föreställningen att han skulle bli sjukdomens nästa offer.För Munch skulle kvinnor alltid förknippas med död och hans kärleksrelationer och kärleksskildringar präglas av detta. 1890-talet och 1900-talets första decennium tillbringar han i Berlin och Paris. Han möter Strindberg och Ola Hansson.- Men Munchs kvinnosyn är mer ambivalent än Strindbergs, påpekar Kerstin Holmer.Munch stannar i Europa tills han drabbas av en psykos 1908, vårdas i Köpenhamn och flyttar året efter tillbaka till Norge. I hans grafiska bilder på gultonat papper kan man följa hans liv nära från Den sjuka flickan (1894), Madonna (1902), Kvinna med rött hår och gröna ögon. Synden (1901) och se hur teman som liv, död och kärlek alltmer flätas samman.Parallellt med Munch-utställningen visar också Konstmuseet fotografier och en film av den norska samtidskonstnären Vibeke Tandberg där Munchs manliga skärskådande blick kompletteras av Tandbergs kvinnliga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om