Naima blev lurad av Tele2

Varför ska man sälja en telefon till någon som redan har en telefon och ett abonnemang?

Hårfrisörskan Naima Bahnam Johansson har fått kämpa för att få rätt mot tvivelaktiga telefonförsäljare. Hon fick trots ett nej både ny mobiltelefon och nytt abonnemang samt räknigar på flera tusen kronor. Tele2 Comviq lovar åtgärda det och överväger nu att säga upp den samarbetspartner som kontaktade Naima.

Hårfrisörskan Naima Bahnam Johansson har fått kämpa för att få rätt mot tvivelaktiga telefonförsäljare. Hon fick trots ett nej både ny mobiltelefon och nytt abonnemang samt räknigar på flera tusen kronor. Tele2 Comviq lovar åtgärda det och överväger nu att säga upp den samarbetspartner som kontaktade Naima.

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2007-02-13 04:00
- Jag skulle aldrig permanenta en permanentad eller färga en kvinna med färgat hår, säger Naima Bahnam Johansson.
- Jag är inte van vid sånt här.
Naima, som sedan flera år driver sin egen hårsalong, känner sig grundlurad av Tele2 Comviq. Hon blev i november uppringd av en kvinnlig telefonförsäljare som presenterade sig som säljare för Tele2 Comviq/Activ Re-sell. Säljaren ville att Naima skulle teckna ett mobilabonnemang, men det tackade hon nej till då hon redan har ett abonnemang. Då ville säljaren förlänga abonnemanget och samtidigt skulle Naima få en mobiltelefon på köpet. Vad som sedan hände var att Naima fick ett nytt abonnemang och en avi om att hon kunde hämta ut en mobiltelefon.
- Jag har inte hämtat någon mobiltelefon, jag har ju redan en.

Illa behandlad
Naima har också fått flera höga fakturor på det nya abonnemanget som hon varken använt eller öppnat, vilket gjort henne mycket upprörd och nedstämd
- Hur och varför ska jag betala fakturor på flera tusentals kronor? undrar Naima.
Som om det inte vore nog med att hon fått något hon inte vill ha och dessutom räkningar på det, så uppger hon att vid de tillfällen hon ringt, har hon dessutom blivit riktigt dåligt behandlad.

Varna andra
Naima har vänt sig till Pekka Lehtinen, konsumentvägledare i Norrköping och fått hjälp med att skriva en reklamation till bolaget och på inrådan av Pekka Lehtinen har hon också gjort en polisanmälan.
- Jag vill bara varna andra, jag vill inte att fler ska råka illa ut. Det är hemskt att behöva utsättas för sådant här. Det kostar mycket tid och det är svårt att orka med, säger Naima, som mått så dåligt att hon flera gånger varit tvingad att stänga sin salong.
På Tele2 Comviq säger man sig vara mycket ledsna över det som hänt Naima och lovar att se till att allt ska ordna sig till det bästa för henne.
- Jag har tagit reda på vad som hänt. Det ser ut som om en av våra samarbetspartner (Activ Re-sell i Malmö) inte följt direktiven vi har när man säljer in våra abonnemang, säger Kristina Endring Klang, presschef på Tele2 Comviq.

"Får inte hända"
- Vi har redan hjälpt kunden och håller nu på att öppna hennes telefon och vi har tagit bort en del avgifter. Nu ska vi se över rutinerna och vilka vi jobbar med. Vi vill att kunderna ska vara nöjda.
- Jag beklagar, här har det inte gått till som det ska och så här ska man inte behöva bli behandlad, säger Kristina Endring Klang och tillägger att Tele2 Comviq ser mycket allvarligt på det här. Nu ska de titta närmare på Activ Re-sell och överväger att säga upp samarbetsavtalet med dem.
- Sådant här får inte hända.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om