När Hans störtar iväg står X 2000 stilla

Swisch! Vad var det? Målgång i formel 1?

Foto: Fredrik Jonson

Norrköping2008-09-27 00:15
Nej då. Bara Hans Kumlin som är ute och kör tåg. Hela Helgen har träffat Sveriges snabbaste lokförare. För några dagar sedan satte Hans Kumlin, tillsammans med kollegan Stefan Utterström, hastighetsrekord på spåret genom att köra i makalösa 303 kilometer i timmen. En föraning i rasande fart av hur framtidens tågåkande kan se ut.- Kan vi öka hastigheten kommer folk att välja tåget i ännu större utsträckning i framtiden, är Hans Kumlin övertygad om. Snabbheten blir ett konkurrensmedel. Precis som miljödebatten och det höjda bensinpriset redan är det.För få raksträckor
I dag är 200 km/h den högsta tillåtna hastigheten för svenska tåg. Det svenska spårnätet erbjuder ännu inte tillräckligt många och långa raksträckor för att farten ska kunna trissas upp ytterligare. Men det går att sätta hastighetsrekord under en begränsad och starkt kontrollerad sträcka. På västgötaslätten finns en sådan sträcka och det var där Hans Kumlin var med om att slå rekordet och för alltid ta plats i tågets historieböcker.En mäktig upplevelse, förstås.- Det gick fort, väldigt fort, som Hans Kumlin själv uttrycker det utan att för den skull ta till överord.- Allt, träd och signaler, passerade i en rasande fart. Det var nästan overkligt. Dessutom var det skakigare än i normal hastighet. Inte så att man var rädd för att spåra ur eller så. Men nog kändes det att det gick ovanlig fort. Det är ju alltid roligt att köra fort. Det tycker väl de flesta.Hela Helgen träffar Hans Kumlin på centralstationen i Hallsberg. Det är där, i denna klassiska järnvägsknut, han är stationerad som instruktionsförare med uppdraget att utbilda morgondagens lokförare. För den rätta känslans skull genomför vi intervjun i ett RC 3-lok som parkerats på ett sidospår. Det var dock inte i ett sådant lok hastighetsrekordet slogs.- Nej, säger Hans Kumlin med ett leende. Så snabba är inte de här. De toppar inte mer än 160.Strömlinjeformat Regina
Rekordet sattes i ett betydligt mera strömlinjeformat Regina 250-tåg. Hela rekordförsöket ingick i projekt Gröna tåget, som syftar till att utveckla nästa generations snabbtåg. SJ, Banverket, KTH och tågtillverkaren Bombardier är några av de tunga aktörerna i projektet. Målsättningen är att kunna köra i 250 km/h i reguljärtrafik på redan befintliga banor i framtiden.Redan i juli gjordes ett försök att passera den magiska gränsen 300 km/h. Då fick Hans Kumlin och Stefan Utterström nöja sig med lusiga 295 km/h. Kontaktledningen på spåret höll inte för den höga farten och den dåliga kontakten gjorde att tåget inte fick tillräckligt med kraft. Man upptäckte däremot att kontaktledningen på det parallella spåret var starkare och bestämde sig för ett nytt rekordförsök.Natten mellan den 13 och 14 september var det dags.Starten skedde i Regumatorp strax söder om Skövde. I nedförsbacken in mot Skövde accelererade tåget som mycket det någonsin gick (en öde Skövde station passerades i 220 km/h) och väl ute på västgötaslätten var det bara att gasa på ytterligare för allt vad tygen höll. I höjd med Värings station strax norr om Skövde nåddes den magiska farten.Jubel ombord förstås?- Visst, men i den hastigheten gällde det att i första hand vara fokuserad på köra tåget.För att rekordet skulle räknas krävdes det att ekipaget snittade 300 km/h under en kilometer. Hans Kumlins och Stefan Utterströms egen hastighetsmätare visade 304 km/h som mest och den överensstämde väl med den påmonterade mätutrustningen på hjulaxlarna.- Vi gjorde fyra försök på samma sträcka, säger Hans Kumlin. Efteråt fick vi klartecken att vi lyckats hålla 300 km/h i snitt under en kilometer och topphastigheten fastslogs till 303 km/h.Fartvinden fick bromsa
Tågets bromsar var inte dimensionerade för de här farterna och förarna fick använda fartvinden som broms till en början innan det ens var att tänka på att utnyttja den vanliga bromsen. De tre kommande milen på spåret, fram till Töreboda, var säkrade som bromszon och dessutom hade man ytterligare en mil tillgodo till nästa station som ytterligare skyddssträcka.- Jag vågar inte säga hur lång bromssträckan skulle ha varit i den här farten, säger Hans Kumlin. När vi har all tillgänglig bromsverkan inkopplad på ett X 2000-tåg är bromssträckan 1 100 meter. Och de kör vi "bara" i 200.Nu står rekordtåget, Regina 250, och pustar ut på bangården på Västerås Norr medan Hans Kumlin har återgått till sin ordinarie och inte fullt lika fartfyllda tjänst i Hallsberg. Han ligger bakom utbildningen av nya lokförare för
SJ:s räkning men kör också med jämna mellanrum för att inte tappa kontakten med verkligheten ute på spåren.- När jag började som lokförare på SJ 1975 körde jag RC 1-lok som vi tyckte var riktigt moderna då. De nådde 130 som sin maxhastighet.Fartdåren växlar ner
Tåget går snabbare och ska gå ännu snabbare i framtiden. Hans Kumlin har redan kallats för fartdåre av skämtsamma, och förmodligen imponerade, kollegor och med ett par veckors distans till sitt hastighetsrekord kan han stå helt lugnt på perrongen på Hallsberg C medan ett X 2000 på väg mot Göteborg rusar förbi - i blygsamma 200 km/h.
FAKTA Ännu snabbare tåg
303 km/h är naturligtvis oerhört snabbt. Dock inte fullt lika snabbt som det franska TGV-tåg som kom upp i 574 km/h i april 2007. Men, det är klart, det är mer raka spåret över det franska järnvägsnätet. En nödvändighet om man ska komma upp i de hastigheterna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om