Näringslivet köper reflexer till barnen
I dagarna delas reflexer ut till kommunens alla elever i förskolan och upp till årskurs sex, och det är näringslivet som har betalat för de 10 757 reflexerna.
Nu har det återigen varit en kampanj i Norrköping och den här gången har näringslivet köpt sammanlagt 10 575 reflexer som nu i dagarna delas ut till alla elever som går i förskolan till årskurs sex i Norrköpings kommun.
- De ska räcka så att varje elev får en reflex var och jag är stolt över Norrköpings näringsliv. De har ställt upp väldigt bra, sammanlagt är det 225 företag som köpt reflexer, säger Roger Boork, informationssekreterare på Momenta.
De flesta företagare har köpt reflexer för ungefär 1 000 kronor vilket ger cirka 50 stycken. Men det finns även uppstickare. Det företag som toppar listan köpte reflexer för 6 000 kronor, cirka 300 stycken.
- Det finns ett stort behov av reflexer bland barnen och de är dessutom en färskvara. Inom tre år tappar reflexerna sin reflektionsförmåga så det behövs alltid nya, säger Roger Boork.
Ingen reklamkanal
Han poängter att företagen inte använder skolan som någon reklamkanal genom att vara med och köpa reflexer. På reflexerna finns bilder på musen FlexBert som är Momentas varumärke, men företagsnamnet står inte med. Däremot står alla företag med på en affisch som sätts upp på skolorna, men där står bara namnen med, inga telefonnummer eller andra uppgifter.
- Vi är väldigt noga med att detta inte ska vara reklam och vi erbjuder heller inte vilka företag som helst att vara med. Systembolaget ringer vi exempelvis inte till eftersom vi inte anser att det passar att ha med deras namn på en affisch i skolor, säger Roger Boork.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!