Det är uppmaningen från Nodra på tisdagen, efter kommunens driftavbrott som gjort att de nu i stort sett arbetar manuellt.
– Våra system sitter delvis ihop med kommunens, så vi är i samma läge som dem. Vi håller på och tittar på vår egen verksamhet och planerar för hur vi kan arbeta även om den digitala miljon störs, säger Nodras presskontakt Emma Eriksson Puro.
Hur påverkas era kunder av detta?
– Våra it-system påverkas och då har vi bland annat svårt att komma åt kundsystem och vårt intranät. Telefonerna fungerar, men vi kommer inte åt mailen. Vi har kommit igång, men i begränsad skala.
Då det tar lång tid att komma åt dessa system, ber Nodra sina kunder att bara ringa vid akuta händelser.
– Det kan bli lång köbildning, och då får de som har akuta ärenden vänta, säger Emma Eriksson Puro.
Vad är akuta ärenden då?
– Framför allt vattenläckor. Där behöver vi veta så vi kan jobba direkt. Samma sak om vattnet är missfärgat, och man vill veta om det går att dricka. Då vill vi kunna börja arbeta direkt.