Vallastaden i Linköping och Saltängen i Norrköping. Från början var det tänkt att dessa bostadsområden skulle stå som modeller i ett nytt forskningsprojekt om elbilar, lett av bland andra Linköpings universitet och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
– Vi ville se hur man vid nybyggen av flerbostadshus tillgodoser behov av laddning av elbilar, säger Åsa Aretun, forskningschef på VTI.
Det visade sig att kommunerna inte planerat in några eluttag vid parkering.
– Kommunerna har riktlinjer för minskad bilanvändning till förmån för kollektivtrafik och cykel. Och de har planer för att få över sin egen fordonsflotta till att bli fossilfri. Men det saknas strategier för hur privatbilisternas fordon ska bli fossilfria, säger hon och fortsätter:
– Om man till exempel bygger nya flerbostadshus så behövs det uttag för elbilar. Det är inte så komplicerat. Men man verkar inte tänka på det i dag.
För Norrköpings del innebar detta att forskningsprojektet tog en ny inriktning.
– Under det kommande året ska vi ha workshops med tjänstemän på kommunen för att jobba fram underlag för strategier. Hur får man privatpersoners fordonsflotta fossilfri mest effektivt? Finns det juridiska hinder, och så vidare, säger Åsa Aretun.
Utöver dessa workshops fokuserar forskningsprojektet på flera faktorer som kan påverka elbilsmarknaden, bland annat infrastrukturen i stort med antalet elstolpar för att ladda bilarna. Involverat i denna del är det Norrköpingsbaserade företaget Chargestorm, som utvecklar teknik för smarta laddare. Tekniken gör bland annat att flera fordon kan ladda på samma laddplats utan att elnätet överbelastas.
– Vi kan se ett jättetryck på elbilar nu. På bara några månader har flera tusen elbilar registrerats, säger Patrik Lindergren, vd på Chargestorm.
Trots det är utbudet av laddningsstationer fortfarande skralt på vissa håll, inte minst på hemmaplan.
– Utbudet runt Norrköping och Linköping är än så länge ganska så dåligt. För vår del har vi installerat cirka 700 laddplatser i Sverige, varav endast ett fåtal är i Östergötland, säger Patrik Lindergren.