Klädkedjan byter koncept – och godisbutiken satsar stort

Godisbutik expanderar och en klädbutik satsar på lågpris. Det är några av vårens nyheter på Mirum galleria.
Centrumchefen Peter Särud hoppas att förändringarna ska locka fler till köpcentret – och han hoppas att det händer mer framöver.

Följ med in i Mirums nya godisbutik Happy Candy

Foto: Hedvig Nittve

Norrköping2025-04-16 03:00

De senaste åren har Mirum galleria sett en stor rotation i butikslokalerna och köpcentrumet har haft utmaningar med att hitta långvariga hyresgäster. I höstas tillträdde en ny centrumchef, Peter Särud, med målet att lyfta gallerian. Nu hoppas han att vårens nyheter i gallerian ska bidra till just det.

– Det är ingen hemlighet att det finns de som slutade att komma hit för tio år sedan. Jag vill att de ska komma tillbaka och uppleva stämningen som är nu, säger Peter Särud.

Butikskedjan Cubus gör om sin butik i Mirum till en outlet, den första i sitt slag i Sverige.
Butikskedjan Cubus gör om sin butik i Mirum till en outlet, den första i sitt slag i Sverige.

En av förändringarna i gallerians butiksutbud är att Cubus blivit Cubus Outlet, den första i sitt slag i Sverige. Men i Norge har butikskedjan flera butiker med lågpriskonceptet, säger Peter Särud.

– De har tittat på hur de bäst ska kunna dra publik och särskilja sig från andra. Vi vet sedan tidigare att lågpris är det som fungerar bäst i Mirum, säger Peter Särud.

Förändringarnas tid märks även på Lundby blommor, som nyligen bytt ägare.
Förändringarnas tid märks även på Lundby blommor, som nyligen bytt ägare.

Dessutom har Lundby blommor bytt ägare, förändrat sitt utbud och lagt ett större fokus på trädgårdsväxter. Men den största nyheten, i alla fall sett till yta, är Happy Candy's expansion. Utöver deras tidigare butik i gallerian, på omkring 40 kvadratmeter, har de nu öppnat upp en butik till på runt 400 kvadratmeter.

– Man kan tycka vad man vill om godis, men det är en produkt som går starkt. Det är en bra aktör för oss att ha i Mirum, säger Peter Särud.

Godisbutiken växlar upp och expanderar sin verksamhet till en 400 kvadratmeter stor lokal.
Godisbutiken växlar upp och expanderar sin verksamhet till en 400 kvadratmeter stor lokal.

Behövs det en till stor godisbutik i Norrköping?

– Ja, det gör det. Det är långt till Ingelsta, där det ligger flera stycken, och vårt upptagningsområde är den här sidan av stan mot Söderköping. Dessutom har de ett lite annat utbud.

I lördags arrangerades Retromässan i Mirum galleria och centrumchefen Peter Särud menar att det kan bli fler mässor framöver.

– Det är ett enkelt sätt att skapa aktivitet i gallerian och få fler människor hit.

"Det är också viktigt att hitta intressenter som vill vara kvar över tid", säger Peter Särud.
"Det är också viktigt att hitta intressenter som vill vara kvar över tid", säger Peter Särud.

Gallerians främsta strategi för att locka fler kunder är dock att rikta in sig på lågprisbutiker och enligt Peter Särud har köpcentret flera nya etableringar på gång.

– Vi har flera riktigt bra intressenter som vill komma hit, så dem ska vi bara komma i mål med. Det är också viktigt att hitta intressenter som vill vara kvar över tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!