Norrköpings billjudsbyggare tog flera fina placeringar i SM
Norrköping dominerade tävlingarnai billjud i början av 90-talet. Nu är man på rejäl uppgång igen vilken avspeglades på förra helgens billjuds-SM.
Inne i bilen märkdet knappt att Stefan Carlssons bil tävlar i klassen Rookie 40000.
Foto: Fotograf saknas!
- Vi körde igång en billjudsskola redan förra vintern för att få upp intresset för att bygga bra billjud, säger Micke som är expert på billjud.
Han berättar att utvecklingen har gått fram enormt när det gäller ljudkomponenterna och tekniken att bygga.
- Under slutet av 1980-talet och början av 1990-talet räckte det med att du hade 2 000 kronor och lite spånskivor så kunde du bygga ett billjudsbygge som stack ut.
Det är inte lika många unga som håller på med billjudsbygge som det var under storhetstiden för 15 år sedan.
- Nu räcker det med att tangentbordet har gått sönder, så tycker många ungdomar att det är jobbigt, skojar Micke.
Men givetvis finns det ingen regel utan undantag.
När billjudsbyggarna i Norrköping samlas är det ett gäng entusiaster som har ett riktigt driv framåt. I takt med att inspirationen kring byggandet vuxit så har även tävlingsframgångarna kommit.
- Nu har vi 15-16 stycken som tävlar från Norrköping och fler blir det säkert.
Domaren lyssnar i 20 minuter
En av de som har tävlat flitigt i år är Stefan Carlsson som kör en syndigt svart, och sänkt, Saab 9-5 Aero.
Han tävlar i en klass som heter Rookie 40 000. Det innebär att man inte får bygga en ljudanläggning som kostar med är 40 000 kronor, räknat på listpriser.
Vid en första anblick inne i bilen ser man att originalstereon i Saaben har bytts ut och att två mycket diskreta diskanter sitter fästa i A-stolparna.
Men när stereon väl startas möts man av ljud av högsta klass.
Alla slutsteg är väl dolda i det utrymme som normalt sett är till för bilens reservhjul.
- På så sätt får man en bil som går bra att använda till vardags. Det är inte så roligt att ha hela kofferten full med slutsteg när man ska handla till exempel, säger Stefan Carlsson.
I den här klassen handlar det om att få till ett rent och bra klingande ljud både på hög och låg volym. En domare sitter på förarplatsen i 20 minuter och lyssnar igenom en särskild tävlings-cd med olika ljudspår. Utifrån det poängbedöms ljudbygget.
Stefan Carlsson har tydligen hittat en bra setup i sin Saab. I år har han ställt upp i åtta av de tio tävlingar som arrangerats. Tre segrar, två andraplatser och en tredjeplats har det blivit.
Som grädde på moset slog han sedan till med en andraplats på SM som avslutning på säsongen.
En bil som inte är lika diskret som Stefans är Claes Nianders VW Golf WR6.
Men det är just det som är poängen. Bilen ska inte vara diskret eftersom han tävlar i en klass som heter ESP Unlimited.
- Här bedömer man hela bilen, allt från billjud till styling av utsidan ger poäng, säger Claes Niander.
Trångt under huven
Ljuset släcks ned i lokalerna och Claes startar bilens stereo med en fjärrkontroll. Ljudet är minst sagt mäktigt.
Med några snabba tryck på fjärrkontrollen drar ett neonljus igång på bilen.
Det är ett datorstyrt system som styr neonet, både vad gäller färger och takt.
Något liknande finns inte att köpa i Sverige utan Claes har fått importera det från USA.
För att kunna driva alla prylar sitter det två gigantiska batterier under motorhuven. När det provmonterades blev det så trångt under huven att det inte gick att få i vissa växlar. Växelföraren tog helt enkelt i batteriet. Lite svetsning av nya fästen löste problemet så att Claes slapp åka på ettans växel hela dagarna.
- Här sitter ett enklare tv-spel inbyggt i bilen, säger Claes och visar upp en joystick.
- Om man har tv-spel i bilen så ger det en poäng. Sedan spelar det ingen roll vilket det är eller hur bra det är. Huvudsaken är att det finns där.
Andra saker som ger poäng är till exempel att bilen är ordentligt polerad och att stripningen på bilen är gjord på ett sätt som ger en bra helhetsbild.
- Det här är en rolig klass att tävla i. Man blir aldrig riktigt färdig, det finns alltid något att förbättra.
Även Claes Niander var med och tävlade på SM förra helgen. Han slutade på en femteplats.
Första ljud i biltävlingen i Sverige genomfördes 1990. Initiativet togs av en av säljarna i branschen, Claes Nord. Han hade varit i USA och sett en IASCA sanktionerad billjudstävling. Han sålde in idén till sin arbetsgivare och de genomförde tio tävlingar under 1990.
Bedömningen var enkel och det hela gjordes mest som ett jippo. Intresset för de första tävlingarna var stort och företaget tog kontakt med sina kollegor i branschföreningen BRI, Bil Radio Institutet, för att man gemensamt skulle hjälpas åt att arrangera tävlingar.
I samband med bilsalongen 1991 introducerades SASCA, Swedish Auto Sound Challenge Association. Finalen 1991 arrangerades i Jönköping och 64 bilar hade kvalificerat sig. 7 500 besökare fick se de första tappra installationerna.
Kvaliteten på bilarna varierade mycket. I dag handlar det inte bara om att få ett "bra ljud i bilen" för tävlingsdeltagarna. De tänker mer på helheten, bilen installationen och valet av produkter - allt spelar en stor roll.Källa: SASCA
Bedömningen var enkel och det hela gjordes mest som ett jippo. Intresset för de första tävlingarna var stort och företaget tog kontakt med sina kollegor i branschföreningen BRI, Bil Radio Institutet, för att man gemensamt skulle hjälpas åt att arrangera tävlingar.
I samband med bilsalongen 1991 introducerades SASCA, Swedish Auto Sound Challenge Association. Finalen 1991 arrangerades i Jönköping och 64 bilar hade kvalificerat sig. 7 500 besökare fick se de första tappra installationerna.
Kvaliteten på bilarna varierade mycket. I dag handlar det inte bara om att få ett "bra ljud i bilen" för tävlingsdeltagarna. De tänker mer på helheten, bilen installationen och valet av produkter - allt spelar en stor roll.Källa: SASCA
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!