Videon är inte längre tillgänglig
– Det som sticker ut är det stora stödet för spårvägsutbyggnad. 89 procent säger att de vill att det byggs ut mer, säger Martin Schmidt, trafikplanerare vid Tekniska kontoret, som är glad över engagemanget för spårvägen:
– Det har ju varit diskussion om det överhuvudtaget är modernt med spårvagn, säger han.
Sammanlagt deltog 782 personer i enkätundersökningen som genomfördes 17 augusti-10 september.
Ett tydligt önskemål är spårvagnsförbindelse till Ingelsta. 67 procent av de svarande föreslår en spårvagnslinje till Ingelsta. Men även Vilbergen, Vrinnevi, Lindö, Himmelstalund, Smedby och Ektorp är stadsdelar som norrköpingsborna vill åka till – och ifrån – med spårvagn.
Martin Schmidt berättar att spårvägen finns med i tankarna i ett framtidsprojekt med siktet på år 2035. Där ingår både Inre Hamnen och det nya resecentrat på Butängen. Men det som ligger närmast i tiden är en spårvagnslinje till Vrinnevisjukhuset och nya bostadsområdet Björkalund:
– I detaljplanen för Björkalund är en spårvagnslinje inplanerad, säger han. En linje till Vrinnevisjukhuset ligger åtminstone fem-sex år framåt i tiden.
Han nämner också Kungsgatan som en framtida spårväg.
– Idag har vi två linjer, mellan Fridvalla-Kvarnberget och Vidablick-Klockaretorpet. Vi kan tänka oss att det finns tre-fyra spårvagnslinjer i Norrköping i framtiden.
I enkäten önskades också tätare turer och billigare taxa.