– Östgötatrafiken har tidigare haft andra leverantörer av nyheter. Nu fick vi frågan om vi ville ta över och självklart sade vi ja. På det här sättet kan vi nå ännu fler tittare med våra nyheter. Det är också en väldigt bra plattform för våra annonsörer, säger Fredrik Lagerqvist, chef för tv-redaktionerna 24nt och 24corren.
Och i går måndag var det premiär. Bakom arbetet med att serva resenärerna med det senaste som hänt står således de båda tv-redaktionerna på NT och Corren. Nyheterna uppdateras varje dag mellan 06.30 och 22:00 och visas på skärmar ombord på pendeltågen som trafikerar länet.
– Vi har en mix av lokala nyheter, in- och utrikes och sport. Materialet presenteras med rörliga bilder och en kort text, allt specialdesignat för just pendeltågen. Uppdateringarna följer inte särskilda klockslag utan görs så fort det händer något som bör läggas ut, säger Fredrik Lagerqvist.
Sändningarna kompletteras även med väder från SMHI, information och reklam. Däremot sköter Östgötatrafiken sin egen information.
Vad innebär det här uppdraget för 24nt och 24corren?
– Att vi kan nå fler, något som vi ständigt jobbar med. Sändningarna kommer även att fungera som en ”inkastare”, så att fler blir nyfikna på de längre nyhetssändningarna i tv. Vi vill ju självklart att tittarna ska bli sugna på att se de längre versionerna, säger Fredrik Lagerqvist.