Det har varit minusgrader i Östergötland och en del har redan lagt på vinterdäck på sina bilar.
Från och med den 1 december till den 31 mars är det i Sverige lag på vinterdäck vid vinterväglag. Till vinterväglag räknas snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Vad många bilister inte känner till är att även vägrenen räknas till vägbanan när man gör bedömningen om det råder vinterväglag eller inte.
1 200 kronor i böter
Kör man med sommardäck, under perioden 1 december till 31 mars, och det är frost på vägbanan så kostar det 1 200 kronor i böter. Vinterdäckens mönsterdjup ska vara minst tre millimeter för personbilar och andra lätta fordon vid vinterväglag. Även här är det böter om man har för dåligt mönsterdjup, 1 200 kronor.
En annan sak man ska titta på är hur färska vinterdäcken är när man tar fram dem ur garaget. Inte helt sällan har däcken fina mönsterdjup, men gummit i däcken kan ha torkat. Ett torrt däck har långt ifrån de egenskaper som det är tänkt.
Hur vet man då om däcket är gammalt eller nytt? På sidan av däcket finns en så kallad DOT-märkning där man kan läsa av när däcket är tillverkat.
Leta upp där det står DOT på däckssidan. De fyra sista siffrorna efter det visar vilken vecka och år däcket är tillvarkat. Står det 1408 innebär det att däcket är tillverkat vecka 14 år 2008.
Hur länge håller sig däcket färskt? VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har gjort tester med gamla och nya vinterdäck och kommit fram till att vinterdäck ger sämre friktion med ökande ålder fram till att de är mellan fem och åtta år gamla men är därefter nästan oförändrade.
Förvara däcken svalt
Hur däcken åldras beror mycket på hur de förvaras. Helst ska de ligga svalt och mörkt för att behålla sina egenskaper så länge som möjligt. Om man byter däcken själv så ta gärna en extra runda runt bilen för att skruva åt skruvarna lite extra så att man vet att allt sitter som det ska.
Åk sedan och kolla lufttrycket i däcken. Rätt lufttryck står i bilens instruktionsbok. På en del bilar står det även på insidan av tanklocket.
Att ha rätt lufttryck är viktigt både för köregenskaperna och för däckens hållbarhet.