Nu är arabiskan största hemspråket i Sverige

Under två dagar möttes 117 modersmålslärare i arabiska för att knyta kontakter och utbyta erfarenheter och utveckla sin kompetens.

Michael Mammoo, Abbe Kasselua och Barsom Malke är ansvariga för konferensen tillsammans med Samia Youssef. Foto: Fredrik Jonsson

Michael Mammoo, Abbe Kasselua och Barsom Malke är ansvariga för konferensen tillsammans med Samia Youssef. Foto: Fredrik Jonsson

Foto: Fredrik Jonson

NORRKÖPING2010-05-29 00:00
Konferensen på förvaltningshuset Rosen var den nionde i ordningen.Förr var finska den största hemspråksgruppen i Sverige. Nu är det arabiska. Det finns över 14 000 elever i Sverige som deltar i undervisningen av sitt eget språk, och elevantalet ökar. Gruppen modersmålslärare har också vuxit. Vid den första konferensen deltog enbart cirka 30.Viktigt för identiteten
- Modersmålsundervisningen är viktig för att man ska kunna behålla sin identitet och för att hålla kontakten med hemlandet, säger Michael Mammoo, modersmålslärare från Jönköping- Även om man lär sig prata språket hemma så lär man sig inte läsa och skriva det, säger Barsom Malke, Norrköping.Undersökningar visar dessutom att de som deltar i modersmålsundervisningen klarar sig bättre i skolan för övrigt.- I gymnasiet ger modersmålsundervisning 0,5 meritpoäng när man söker till vissa utbildningar, säger Samia Youssef.En del väljer bort undervisningen. Skälen är olika. Ibland har man bott i Sverige länge och tappat kontakten med hemlandet och intresset för språket.-En del nyanlända tycker det är allra viktigast att prioritera att lära sig svenska, säger Abbe Kasselina.Möts på nätet
Konferensen anordnades av arbetsgruppen för det Arabiska rummet, Interkulturella språkenheten i Norrköping och Skolverket. Arabiska rummet en mötesplats på nätet för lärare, elever och föräldrar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om