Det kan bli lite extra stökigt i Norrköpingstrafiken i vår. Som vi tidigare berättat ska delar av Drottninggatan stängas av från 1 april till 27 oktober då spårvagnsspår och rör och ledningar under marken ska bytas ut.
Samtidigt påbörjas den andra delen av det största infrastrukturprojektet hittills i Norrköping; den nya Johannisborgsförbindelsen – som ska knyta samman motorvägarna E4 och E22 i de östra delarna av stan.
Under våren inleds arbetet, som går ut på att koppla samman Lindövägen med Norra promenaden via Surgatan.
I den här etappen ingår bygget av en öppningsbar bro över Motala ström. Ur trafiksynpunkt är det dock en annan del som kanske väcker mest intresse – den nya väg på cirka 1,1 kilometer med fyra körfält och gång- och cykelbana som ska byggas söder om Motala Ström.
– Det är ett omfattande arbete och det är viktigt att vi ser till att göra det på ett så smidigt sätt som möjligt för alla som påverkas. En av de viktigaste förberedelserna är att bygga en tillfällig väg till vid Lindörondellen, säger Johan Smedner, enhetschef på samhällsbyggnadskontoret, till kommunens hemsida.
Bygget av den nya tillfälliga vägen som ska gå genom Risängen är redan igång. Men det är först i början av maj som Lindövägen, sträckan Lindörondellen–Ledungsrondellen, och Surgatan stängs av.
– För att bygga den nya förbindelsen måste vi stänga av de här gatorna. Det är därför vi tar fram en alternativ väg, säger Henrik Åberg, projektledare på Norrköpings kommun.
Finns det risk för köer när det blir en tillfällig väg i stället för Lindövägen?
– När vi stänger ner Lindörondellen blir det givetvis en annan kapacitet på den tillfälliga vägen. Men tyvärr är det ju så, det går inte att göra den här typen av stora infrastruktursatsningar utan att tredje man påverkas, säger Henrik Åberg.
Då all fordonstrafik påverkas blir det förändringar också för kollektivtrafiken. Från och med den 5 maj påverkas Östgötatrafikens busslinje 12 av vägarbetet. Utöver en ny resväg blir det nya busshållplatser.
Om allt går som planerat bör Lindörondellen kunna öppnas igen hösten 2026 – och några månader senare är det tänkt att hela Lindövägen ska vara körbar igen.
Den andra etappen av Johannisborgsförbindelsen ska som helhet vara klar 2028 och ska kosta omkring en miljard kronor att bygga. Den nya östra ringleden består av totalt fem etapper.