Nu kommer elsparkcyklarna till Norrköping

Det omdebatterade konceptet med elsparkcyklar som placeras ut i staden kommer nu till Norrköping. Den nya verksamheten lanseras av företaget Qick scooters som redan på fredagen ställer ut drygt 100 fordon.

Det har tidigare inte funnits något företag som hyr ut elsparkcyklar i Norrköping. Nu kommer Qick scooter till stan med uthyrning av fordonet som vållat mycket debatt i andra städer.

Det har tidigare inte funnits något företag som hyr ut elsparkcyklar i Norrköping. Nu kommer Qick scooter till stan med uthyrning av fordonet som vållat mycket debatt i andra städer.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Norrköping2020-09-10 17:30

Företaget Qick scooters, som startade förra året i Örebro, blir först med att starta upp uthyrning av elsparkcyklar i Norrköping. 110 elsparkcyklar, eller elscootrar, ska spridas ut runtom i staden. Verksamheten startar upp redan på fredagsmorgonen då cyklarna ställs ut i cykelställ runtom i stan.

– Vi är jättetaggade på att ställa ut dem! Vi brukar få bra respons, det är många som uppskattar smidigheten med dem att ta sig dit man behöver. Norrköping är en mellanstor stad som vi nu kan göra mer tillgänglig. Jag tror det kommer uppskattas, säger grundaren Milad Mahmoudyan.

Konceptet med elsparkcyklar har snabbt spridit sig till flera städer i Sverige. Det hela fungerar som så att den som har ett konto och en app hos företaget kan låsa upp cykeln med mobilen och betala. Sedan kör man dit man vill, loggar ut och lämnar cykeln där man är. Åsikterna om konceptet går isär. Medan vissa ser det som praktiskt och smidigt, tycker andra att cyklarna mest är skräpiga leksaker som lämnas på olämpliga ställen. Problemen med felparkeringar har varit stora i vissa städer, inte minst i Stockholm. Men Milad Mahmoudyan tror inte det problemet kommer uppstå här.

– I storstäder är det många fler scootrar och företag. I en mindre stad ser man inga sådana problem. Det är klart att det aldrig går att säga att inte en enda scooter kommer stå felparkerad, men vi åker ut och flyttar på dem, säger han.

Norrköpings kommun har skrivit en så kallad avsiktsförklaring med företaget, efter att ha tittat på hur det sett ut i andra kommuner, bland annat i Linköping där just Qick scooter startade i våras.

– Vi kan inte neka ett företag att etablera sig och det är inget juridiskt bindande dokument, men vi har kommit överens om en ansvarsfördelning, säger Andreas Lundqvist, trafikplanerare.

 – Själva grundkonceptet är ju att de ska kunna ställas lite var som så att de finns tillgängliga, men vi försöker ha vissa områden där de inte får stå, fortsätter han.

– Det finns både fördelar och nackdelar med elsparkcyklar. Det är positivt för det ger en ny möjlighet för våra invånare och besökare att ta sig runt och upptäcka staden. Men det är ju under förutsättning att det fungerar, att de inte står hindrande eller skräpigt.

Företaget är ansvarigt för att sparkcyklarna inte står så att de utgör en fara eller hindrar framkomligheten för trafik, gångare eller entreprenörer. Enligt avsiktsförklaringen ska de då tas bort inom två timmar. Trasiga och obrukbara cyklar ska tas bort inom ett dygn. Kommunen och företaget har även kommit överens om vissa områden där de inte får lämnas, bland annat i flera parker och på Drottninggatan. I dessa zoner kommer det inte gå att logga ut för att lämna cykeln, säger Milad Mahmoudyan. Skulle en cykel ändå lämnas där åker användaren på en straffavgift.

– Och missköter man sig upprepade gånger blir man av med sitt konto.

Olyckorna med elsparkcyklar har ökat stort i takt med att fordonet blivit alltmer populärt. Förra året skadades 695 personer i olyckor med elsparkcyklar, enligt statistik från Transportstyrelsen. En sammanställning av Statens väg- och transportforskningsinstitut visar att olyckorna ökar på fredags- och lördagskvällar. Milad Mahmoudyan säger att de kommer uppmana sina kunder att använda hjälm, men att det i övrigt är sunt förnuft som gäller.

Reglerna i Norrköping

En elsparkcykel klassificeras som en cykel om den har en maxhastighet på 20 kilometer i timmen. De får framföras på cykelbanor och i viss mån bilvägar och parkeras i cykelställ eller andra platser där de inte är hindrande.

Inom vissa områden, som ytan mellan galleriorna, på Drottninggatan och kring Skvallertorget får man endast åka i gångfart.

De får inte lämnas i vissa områden, bland annat på Drottninggatan, i Folkparken, Vasaparken och Strömparken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!