Krögaren säljer restaurangen för att fortsätta satsa

"Det här är flaggskeppet som har gjort oss till det vi är i dag", säger Morad Morad som efter nio år som ägare av Il Cibo nu lagt ut restaurangen till försäljning för att få tid med sina stora framtidsplaner.

Morad Morad öppnade Il Cibo för snart nio år sedan.

Morad Morad öppnade Il Cibo för snart nio år sedan.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2022-05-18 05:00

Snart nio år har gått sedan Il Cibo öppnade på Olai Kyrkogata i Norrköping. Morad Morad driver restaurangen, han har stora planer för framtiden och han inser att tiden inte räcker till.

– Jag har så sjukt mycket att göra, det är helt galet. Det går inte att hinna med allt. På Yemek hade vi en delägare förut, men den driver vi själva nu. Sedan vill vi fortsätta att utveckla vår grossistverksamhet och samtidigt satsa stenhårt på att utveckla konceptet Don Luigi till en stor restaurangkedja. Vi har två etableringar nu och i oktober öppnar vi i Linköping.

"Det här är flaggskeppet som har gjort oss till det vi är idag", säger Morad Morad.
"Det här är flaggskeppet som har gjort oss till det vi är idag", säger Morad Morad.

Planen för restaurangkedjan är inte slut där. Redan nu tittar Morad Morad efter lokaler i Finspång och Söderköping för att öppna ytterligare enheter via franchisetagare.

– Jag säljer Il Cibo för att ge konceptet en ärlig chans att kunna växa. Hittills har vi riktat in oss på närområdet för att hinna med, men vi vill växa mycket mer än så. Jag ser inga begränsningar för den här kedjan. Hur många enheter vi siktar på är svårt att säga, men vi kommer att satsa på att öppna en eller två om året och sedan får vi se var det slutar. Det kan bli hur många som helst.

Så du säljer inte Il Cibo för att det går dåligt?

– Det är många som tror det, men det här är flaggskeppet som har gjort oss till det vi är i dag. Vi gjorde vårt bästa år 2021, ett år som dessutom var under en pandemi. Vi säljer vår bästa enhet för att den tar för mycket av vår tid. Det är dags och vi vill sälja när vi är på topp och jag kommer inte hinna med alla projekt samtidigt. 

Morad Morad väljer att sälja sin restaurang för att kunna få tid att satsa på restaurangkedjan Don Luigi.
Morad Morad väljer att sälja sin restaurang för att kunna få tid att satsa på restaurangkedjan Don Luigi.

Har ni haft många intressenter?

– Det är säkert runt 40–50 stycken som har hört av sig. Jag får mejl hela tiden, men det är bara några få som jag tycker verkar seriösa. Många frågar bara efter priset och då svarar jag inte ens, för det är inte intressant om man tycker att det är viktigast. Jag vill att restaurangen lever vidare med bra krögare och att personalen kan jobba vidare med den nya ägaren. Det är de som har skapat den aura vi har här.

Hur känns det att sälja den här restaurangen?

– Det känns konstigt. Vi har varit med från dag ett så det känns lite som ens barn. Samtidigt kommer jag inte att kunna fortsätta jobba på sättet som jag gör i dag, för man ska veta att det är mycket arbete bakom, säger Morad Morad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!