Ny butik slår upp portarna

"Om kunder som kommer hit inte förstår att det är second hand-plagg vi säljer. Då har vi lyckats", säger Linda Lövenlid, en av Minimeras ägare.

Intresserad. Ann-Sofie Bergrot och Linn Tholén samtalade med Amanda Kellerman under smygpremiären. "Jag tycker verkligen att det här är ett intressant koncept och jag tror att intresset bara kommer att öka", säger hon.

Intresserad. Ann-Sofie Bergrot och Linn Tholén samtalade med Amanda Kellerman under smygpremiären. "Jag tycker verkligen att det här är ett intressant koncept och jag tror att intresset bara kommer att öka", säger hon.

Foto: Elin Holmer

Norrköping2017-04-06 20:00

Videon är inte längre tillgänglig

Minimera är en second hand-butik med "noga utvalt mode för en hållbar livsstil". Tidigare har den existerat främst som enbart nätbutik, men nu har den fått en fast lokal på Stohagsgatan i Norrköping med öppet onsdagar och sista lördagen varje månad.

– Hit kan kunden komma och prova plagg, inspireras och få mer kunskap om hållbart mode, säger företagets andra ägare Ann-Sofie Bergrot.

Lokalen är ljus, fräsch och fylld med gröna växter och klädstilleben. Känslan som förmedlas är exklusivt mode för den trend- och miljömedvetna, snarare än second hand och loppis.

Minimera startade år 2012 som nätbutik. Idén är att ge kläder, skor och accessoarer ett förlängt liv och nya ägare. Företaget köper in kläder, som de väljer ut noga.

– Eftersom vi köper plaggen först och säljer dem sen är vi noga med att vaska fram guldkornen, säger Linda Lövenlid.

Viktigast i urvalsprocessen är god kvalité, starka märken och rådande trender.

– Plagg där det finns ett tydligt andrahandsvärde.

Enligt Naturvårdsverket köper svensken i genomsnitt omkring 13 kilo kläder och hemtextil per person och år och mer än halva den mängden slängs varje år i hushållssoporna. Om fler handlade mer second hand skulle det innebära en tydlig klimatvinst.

– Om detta vill vi sprida kunskap. Det måste till ett annat sätt att tänka, säger Ann-Sofie Bergrot.

Företaget har nyligen anställt Linn Tholén som bland annat förmedlar kunskap och inspiration via sociala medier.

– Det finns en förvånansvärt stor okunskap om klädkonsumtion, men det märks också att något håller på att hända, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om