Ny etapp av Söderleden byggs ut
I höst är det dags för etappen förbi Borgs villastad. Allmänheten och berörda bjuds nu in till ett samrådsmöte.
Arbetet kommer att innebära en fortsatt utbyggnad till fyrfilig väg, men längs det här avsnittet handlar det inte om några av ? och påfartsramper i större skala.
Förutom en, vid Klockaretorpet, där det kommer att anläggas en separat påfartsramp.
Möts av kritik
Utbyggnaden av Söderleden har mötts av kritik, bland annat via insändare. Naturskyddsföreningen i Norrköping har en glasklar inställning. En utbyggd Söderled med fler av- och påfarter behövs inte. I stället bör man bygga rondeller.
Liknande tongångar kommer säkert att höras under planarbetet för just den här etappen.
-Vi har bjudit in boende som kommer att beröras av bulleraspekten, säger Lars-Axel Tengblad, planarkitekt vid Norrköpings kommun.
-Det gäller exempelvis de som bor längs Djupsundsgatan.
Trafikplats Ljura
Lite längre österut kommer det också att byggas ut, vid trafikplats Ljura och där sätter arbetet igång efter semesterperioden. Där kommer bland annat Fjärilsgatan att avlasta E 22 genom en ny uppfart.
Samrådsmötet för Borgs villastad hålls vid Villastadskolan den 15 februari.
Utbyggnaden av SöderledenUtbyggnaden är ett samarbete mellan Vägverket och Norrköpings kommun, till en delad kostnad av omkring 140 miljoner kronor och med en byggtid på tio år. Ansvarig väghållare för Söderleden är Vägverket. Men för kommunen är det viktigt att leda bort trafiken från innerstan. Den framtida Söderleden består av en fyrfilig väg med mitträcke och med planfria korsningar. Första etappen är redan avklarad och totalt beräknas den ha kostat 29,5 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!