Ny fyr ska säkra fartygens färd in i Pampusrännan
Det byggs en fyr intill Stora Juten i Bråviken. Behövs det verkligen nya fyrar i en tid då allt mer automatiseras och datoriseras?
En bil lastad med betong har tagits med ut till Stora Juten. Här spolas betongen ned i formen som ska bli fundamentet för den nya fyren.Foto: FREDRIK JONSON
Foto: Fredrik Jonson
Mikael Levin håller i och för sig med om att det går att köra in i hamnen även om allt skulle släckas ned, men menar att det här ökar säkerheten.- Vi ska ju inte ta bort möjligheten att ha en säkrare tillgång till leden.Den nya "motorvägen", det vill säga inseglingsrännan in i Norrköpings hamn ska förhoppningsvis vara klar innan årsskiftet. Hela projektet med att få till en konkurrenskraftig hamn är indelad i flera olika delprojekt.Att märka ut leden och se till att fyrar och andra märken finns på rätt plats är Mikael Levins del av projektet. Bygget av den nya fyren på Stora Juten startade i somras med att undersöka botten för att se om det gick att borra på den plats man mätt ut som lämplig för fyren. 20 meter från den gamla
På holmen intill den plats där den nya fyren ska stå finns redan en fyr, den har hjälpt sjöfarten in på den gamla och smalare inseglingsrännan. När muddringsarbetet i Bråviken är klart kommer den nya inseglingsrännan att vara 40 meter bredare. Den nya fyren har därför byggts 20 meter från den gamla för att den ska stå mitt i och leda fartygen in mot Norrköpings hamn.- Den gamla fyren kommer att betjäna sjöfarten österut, medan den nya pekar rakt in i nya Pampusrännan.Den nya inseglingsrännan betyder mer arbete än att bara muddra. Förutom fyren på Stora Juten så kommer ytterligare en fyr att bättras på liksom ett kummel (en fyrkropp utan blinkande lyse). Dessutom ska bojar och prickar flyttas.40 kubikmeter betong
När NT besökte fyren, där arbetet den här dagen leddes av Glenn Svensson, befälhavare på Fyrbjörn, höll man för fullt på med att fylla betong i den form som sänkts ned och satts fast på en klipphylla. För att bygga fundamentet går det åt cirka 40 kubikmeter betong, vilket motsvarar ungefär 80 ton.Glenn Svensson berättar att basen för den nya fyren kommer att vara ungefär 3,5 meter i diameter- Fyren kommer sedan att bli cirka 2,40 meter i diameter och stäcka sig 5-6 meter upp med en altan på toppen.För att kunna gjuta på botten har man ett speciellt tillsatsmedel till bruket som gör att det blir lite geléaktigt och hindrar det från att separera. Om ett par veckor räknar Glenn Svensson med att fyren ska stå klar.Bygger i vattnet
Projektet är beräknat att kosta cirka 10 miljoner kronor, men då omfattar det även nya bojar och annat hela vägen ut genom Bråviken. Själva fyren kostar en halv till en miljon kronor.- Det som gör det här lite speciellt var att vi kom ut lite i vattnet. Vi kunde inte placera fyren uppe på holmen utan fick bygga den en bit ut i vattnet intill holmen, vilket fördyrar det. Vi hade andra förslag men de blev för svaga och vi avråddes från andra alternativ.När arbetet med inseglingsrännan är helt klar och alla delar finns på plats kommer djupet att klara alla de fartyg som kommer in i Östersjön i dag.- Det är få hamnar som klarar det och det blir en konkurrensfördel för Norrköping, säger Mikael LevinHan berättar också att under hela arbetet använder man sig av den senaste tekniken, vilket bland annat innebär att man för belysningen på flera bojar och annat använder led-teknik och solfångare.- Det är dyrt med kablar och de kan gå sönder, då är det säkrare med led-tekniken. Skulle strömmen gå i land så fungerar utrustningen ändå som egna enheter, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!